نارسایی قلبی و مفید بودن مکمل ویتامین D
پزشک شما

نارسایی قلبی و مفید بودن مکمل ویتامین D

24 تیر 1395

در سال 2009 نارسایی قلبی علت یک مورد مرگ از هر 5 مرگ در آمریکا بوده است. همچنین نارسایی قلبی حدود 32 میلیون دلار سالانه در آمریکا هزینه در پی دارد. پرفشاری خون، دیابت و بیماری قلبی - عروقی عوامل خطر کلیدی برای نارسایی قلبی می باشند. بیشترین شیوع نارسایی قلبی بین بزرگسالان سنین 65 و بیشتر می باشد. از طرفی افراد مسن تر نسبت به افراد جوان ویتامینD   کمتری در پاسخ به نور خورشید می سازند. ویتامین  D3 یا کوله کلسیفرول شکلی از ویتامین D است که در بدن در مواجهه با نور خورشید تولید می شود. محققان به این نکته اشاره می کنند که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی اغلب کمبود ویتامین  D را نشان می دهند.
مطالعه حاضر در مورد مکمل یاری ویتامینD  در افراد با نارسایی قلبی طراحی شد تا ایمنی و اثربخشی ویتامین D  با دوز بالا را در بیماران با نارسایی قلبی مزمن بررسی کند.
یک تیم تحقیقاتی برای پی بردن به این موضوع بیش از 160 بیمار که تحت درمان نارسایی قلبی بودند را ثبت نام کردند. برای مدت یک سال از 80 بیمار خواسته شد که هر روز مکمل ویتامین D3  را مصرف کنند. از بقیه بیماران خواسته شد که دارونما مصرف کنند. در انتهای مطالعه تیم تحقیقاتی از یک اکوکاردیوگرام برای اندازه گیری هر  نوع تغییری در عملکرد قلبی بیماران (از جمله کسر تخلیه) استفاده کردند.
در یک فرد سالم به طور معمول کسر تخلیه 70-60 درصد می باشد اما کسر تخلیه در افراد مبتلا به نارسایی قلبی مختل می شود. در این مطالعه بیماران به طور میانگین کسر تخلیه 26 درصدی داشتند. بیماران نارسایی قلبی که دارونما می خورند هیچ بهبودی در عملکرد قلبی نشان ندادند. درمقابل افرادی که روزانه مکمل ویتامین  D3  مصرف می کردند بهبودی در کسر تخلیه نشان دادند که از 26 درصد به 34 درصد می رسید.
نتایج این مطالعه نشان می دهد که در برخی بیماران مبتلا به بیماری قلبی مکمل یاری منظم با ویتامین  D3 می تواند نیاز به دفیبریلاتور کاشتی قلبی (ICD) را کاهش دهد. ICD دستگاهی است که با باطری کار می کند که زیر پوست قرار داده می شود و با سیم های باریک به قلب متصل می شود. این دستگاه ریتم قلب را پایش می کند. همچنین در تشخیص هرگونه ناهنجاری، شوک الکتریکی به قلب وارد می کند و ریتم طبیعی را به قلب بازمی گرداند.
نکته عملی: مکمل یاری با ویتامین D3 اثرات مفیدی بر عملکرد و ساختار بطن چپ در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی دارد. با این حال، مطالعات بیشتر نیاز است تا مشخص کند که آیا این مکمل پیامد بیماری را بهبود می دهد یا خیر.
منبع:


Klaus K. Witte, et al.  "Effects of Vitamin D on Cardiac Function in Patients With Chronic HF: The VINDICATE Study". Journal of the American College of Cardiology, 2016
 

تعداد بازدید: 2020

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha