نشاسته مقاوم خطر سرطان روده را کاهش میدهد
پزشک شما

نشاسته مقاوم خطر سرطان روده را کاهش میدهد

23 دی 1392

نشاسته مقاوم به گروهی از کربوهیدرات های رژیمی غیرقابل هضم گفته می شود. تاثیرات این نشاسته بر سلامت روده  (PH، ضخامت اپیتلیال و آپوپتوز سلول های سرطانی روده)، کاهش قند خون بعد از صرف غذا، افزایش حساسیت به انسولین و اثرات آن بر میکروبیوم، چربی خون و وزن بدن مورد توجه بوده است. پژوهشگران طی مطالعات جدید به  اثر دریافت این نشاسته بر پیشگیری یا درمان سرطان کولورکتال پی برده اند. 
پژوهشگران دانشگاه کولورادو طی یک مطالعه مروری به بررسی اثر دریافت نشاسته مقاوم به هضم بر پیشگیری و یا درمان سرطان کولورکتال و دیابت پرداختند، نتایج این مطالعه در Gastroenterology سال 2013 منتشر شده است.
مرور مطالعات در این زمینه نشان داد، موش هایی که تحت رژیم دارای نشاسته مقاوم قرار داشتند، اندازه و میزان زخم های ناشی از سرطان کولورکتال در آن ها کاهش داشت و علاوه بر این میزان سلول های ترشح کننده اینترلوکین 10 که باعث کاهش التهاب می شود نیز در آن ها افزایش یافته بود. علاوه براین نشان داده شد که پیروی از رژیم غذایی حاوی نشاسته مقاوم و دیر هضم می تواند در پیشگیری و مبارزه با سرطان پستان نیز مفید باشد. بررسی های بیشتر نشان داد، موش ها بعد از قرار گرفتن تحت یک رژیم لاغری و رسیدن به وزن مورد نظر، در صورتی که از رژیم غذایی سرشار از نشاسته های مقاوم پیروی کنند، نسبت به یک رژیم معمولی بهتر وزن خود را حفظ می کنند و به وزن قبلی خود بازنمی گردند. این اثر بر چاقی می تواند در سرطان پستان و سرطان کولورکتال مفید واقع شده و خطر بروز آن ها را کاهش دهد. 
به طور کلی، نتایج این بررسی نشان داد که مصرف مواد غذایی حاوی نشاسته دیر هضم یا مقاوم می تواند از بروز سرطان کولورکتال جلوگیری کند، به علاوه می تواند از طریق کشتن سلول های سرطانی و کاهش التهاب روند پیشرفت سرطان را آهسته نماید.
نکته عملی: با توجه به اثرات مفید نشاسته مقاوم بر سلامتی توصیه می شود افراد در برنامه غذایی خود از منابع آن مثل لوبیا، عدس، نخود و سایر حبوبات همچنین موز سبز و مواد غذایی نشاسته ای پخته و سرد مثل سالاد پاستا و برنج سوشی بگنجانند.
منبع:
”Current Opinion in Gastroenterology, 2013; 29 (2)
 
تعداد بازدید: 3626

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha