نور خورشید در پیشگیری از بیماری  ام اس (MS) موثر است.
پزشک شما

نور خورشید در پیشگیری از بیماری ام اس (MS) موثر است.

15 مهر 1397

نتایج مطالعه‌ای که در مجله Neurology منتشر شده نشان می‌دهد سکونت در مناطقی که بیشتر در معرض نور خورشید (به خصوص اشعه ماوراء بنفش B که طول موج متوسط دارد) قرار دارد، احتمال ابتلا به مولتیپل اسکلروز (MS) یا ام اس را کاهش می‌دهد. به عبارتی، مواجهه با نور خورشید در دوران کودکی و جوانی خطر ابتلا به این بیماری را در سال‌های بعدی زندگی کاهش می‌دهد. اشعه ماوراء بنفش B یا UV-B می‌تواند سبب بروز آفتاب سوختگی شده و یا زمینه را برای ابتلا به سرطان پوست فراهم سازد. اما در تولید ویتامین D در بدن نیز نقش دارد. کمبود این ویتامین در بدن با افزایش خطر ابتلا به MS مرتبط است. 
بیماری ام اس مغز و طناب نخاعی را درگیر کرده و سبب بروز علائمی مانند اختلال در حرکت کردن، مشکلات بینایی و اختلال در تعادل می‌گردد. اگرچه این بیماری در هر دو جنس رخ می‌دهد، اما شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که مواجهه بیشتر با نور خورشید خطر MS را کاهش می‌دهد. با این حال، در مطالعه جدید مواجهه با نور خورشید در کل طول عمر افراد بررسی شده است. در این مطالعه 151 زن مبتلا به ام اس و 235 زن سالم شرکت کردند. این افراد پرسشنامه‌ای را در مورد مواجهه با نور خورشید در تابستان، زمستان و کل عمر خود تکمیل نمودند. 
بر اساس نتایج به دست آمده در کسانی که در مناطق آفتابی‌تر زندگی می‌کردند و بیشتر در معرض UV-B قرار داشتند احتمال ابتلا به ام اس 45 درصد کمتر بود. در کسانی که در سن 5 تا 15 سالگی در مناطق آفتابی زندگی می‌کردند احتمال ابتلا به این بیماری 51 درصد کمتر بود. همچنین در کسانی که در سن 5 تا 15 سالگی و در فصل تابستان زمان بیشتری را در خارج از منزل سپری می‌کردند خطر ابتلا به ام اس 55 درصد کمتر بود.
منبع:

Helen Tremlett et al. Neurology  2018.
جهت دریافت و مطالعه مطالب بیشتر و مرتبط با بیماری ام اس به سایت www.wikipezeshk.com مراجعه فرمایید.

تعداد بازدید: 1142

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha