نژاد و قومیت بر بروز حساسیت غذایی نقش دارد.
پزشک شما

نژاد و قومیت بر بروز حساسیت غذایی نقش دارد.

23 اسفند 1395

حساسیت غذایی یا آلرژی غذایی یک واکنش سیستم ایمنی بدن است که به سرعت پس از مصرف برخی غذاهای خاص رخ می دهد. حتی مصرف بسیار کم غذایی که شخص به آن حساسیت دارد می تواند سبب بروز علائمی مانند مشکلات گوارشی، کهیر، مشکلات تنفسی و یا آنافیلاکسی (واکنش شدید و بالقوه کشنده) شود.
به تازگی نتایج مطالعه ای برای اولین بار نشان می دهد که حساسیت های غذایی در میان کودکان بر اساس نژاد و قومیت متفاوت است. در این مطالعه که در ایالات متحده انجام شده محققان دریافتند در کودکان آمریکایی – آفریقایی و لاتین میزان حساسیت به ذرت و  ماهی نسبت به کودکان سفید پوست بیشتر است. این یافته ها نقش نژاد و قومیت را در بروز حساسیت نشان می دهد.
در مطالعه حاضر 817 کودک (35 درصد آمریکایی- آفریقایی، 12 درصد لاتین و 53 درصد سفید پوست) شرکت کردند. نتایج نشان داد در کودکان آمریکایی – آفریقایی نسبت به کودکان سفید پوست میزان آسم و  اگزما و نیز میزان حساسیت به گندم، سویا، ذرت و ماهی بالاتر است. همچنین در کودکان لاتین احتمال حساسیت به ذرت و ماهی بالاتر بود. بادام زمینی شایع ترین ماده غذایی حساسیت زا در هر 3 گروه مورد مطالعه بود. 
به گفته محققان لازم است مطالعات بیشتری  در مورد حساسیت به مواد غذایی در تمام نژادها و قومیت ها انجام گردد تا برنامه های آموزشی موثر جهت بهبود حساسیت غذایی در تمام کودکان مشخص شود.
منبع:


Mahboobeh Mahdavinia et al. Journal of Allergy and Clinical Immunology, 2016. 
 

تعداد بازدید: 1586

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha