هات چاکلت و پیشگیری از ضعف حافظه
پزشک شما

هات چاکلت و پیشگیری از ضعف حافظه

3 آذر 1392

دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد دریافتند که نوشیدن روزانه 2 فنجان شکلات داغ بوسیله حفظ جریان خون در مناطق پرکار مغز از  کاهش حافظه در افراد سالمند پیشگیری می کند.
این تیم پژوهشی به بررسی اثر مصرف کاکائو بر کارکرد حافظه و تفکر پرداختند. طبق نظر سرپرست این پژوهش Farzaneh A. Sorond برخی مناطق در مغز به انرژی  و نیز جریان خون بیشتری برای انجام فعالیت های خود نیاز دارند این ارتباط که ارتباط عصبی عروقی نامیده می شود، نقش مهمی در بیماری های نظیر آلزایمر ایفا می کند.
در این مطالعه 60 فرد با میانگین سنی 73 سال و بدون مشکل زوال عقل  شرکت داشتند، پژوهشگران افراد را به 2 گروه تقسیم کردند، به یک گروه شکلات داغ با فلاونول بالا و به گروه دیگر شکلات داغ با فلاونول کم داده شد و از آنها خواسته شد هیچ نوع شکلات دیگری در روز مصرف نکنند. این افراد برای مدت 30 روز 2 فنجان شکلات داغ در روز مصرف می کردند. سپس پژوهشگران مهارت های فکری و حافظه این افراد را مورد آزمایش قرار دادند. هم چنین پاسخ جریان خون به فعالیت مغزی بوسیله اولتراسوند در این افراد بررسی شد.
معاینات پیش از تحقیق نشان ‌داده بود 18 نفر شرکت کننده ها دچار کاهش خون‌رسانی به مغز هستند و در پایان مطالعه این آمار به میزان 3/8% بهبود یافت. هم چنین سرعت عمل در انجام تست حافظه از 167 ثانیه در شروع مطالعه به 116 ثانیه در انتهای مطالعه بهبود یافت.
تفاوتی در بین گروه های دریافت کننده شکلات با فلاونول متفاوت وجود نداشت.

منبع:

Farzaneh A. Sorond, et al "Neurovascular coupling, cerebral white matter integrity, and response to cocoa in older people" Neurology, published ahead of print 7 August 2013

تعداد بازدید: 2970
کلمات کلیدی: حافظه هات چاکلت مهارت ذهنی 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha