هفته چهلم بارداری
پزشک شما

هفته چهلم بارداری

26 فروردین 1391

وضعیت رشد کودک شما

پس از هفته ها انتظار بالاخره کودک شما به دنیا می آید و شاید هم هنوز زمان آن نرسیده است. تنها 5% زنان در تاریخ تعیین شده زایمان می کنند. اکثر مادرانی که زایمان اولشان است تا 2 هفته دیگر هم باید منتظر بمانند. کودکی که در 40 هفتگی متولد می شود به طور میانگین 3300 گرم وزن و 51 سانتی متر قد دارد.

سر کودک تازه متولد شده به دلیل عبور از کانال زایمان ممکن است به طور موقت بد فرم و گوشه دار شده و با ورنیکس و خون پوشیده باشد. ممکن است پوست کودک در بعضی نقاط بی رنگ، دانه دانه و جوش دار و یا قرمز باشد. تمامی این موارد طبیعی شمرده می شوند. به دلیل وجود هورمون های شما در بدن کودک، سیستم تناسلی خارجی نوزاد ممکن است بزرگ به نظر بیاید. حتی ممکن است از نوک سینه کودک (چه دختر و چه پسر) کمی شیر ترشح شود. این موارد هم طبیعی هستند و باید طی چند روز از بین بروند.

بلافاصله بعد از تولد، پزشک یا ماما موکوس درون دهان و بینی کودک را خارج می کنند و شما برای اولین بار صدای گریه کودکتان را خواهید شنید. بعد از آن کودک روی شکم شما گذاشته می شود و بند ناف بریده خواهد شد (اغلب توسط پدر کودک).

یکسری تست های معمول مثل تست آپگار برای ارزیابی واکنش های کودک و علائم حیاتی او انجام شده و وزن و قدش اندازه گرفته می شود. اگر بارداری شما جز گروه پرخطر محسوب شود یا اینکه به سزارین نیاز داشته باشید حضور یک NEONATOLOGIST (متخصص مراقبت های ویژه نوزادان) حین زایمان برای مراقبت از کودک لازم است.

اگر کودک برای مطابقت خود با زندگی خارج از رحم نیاز به مراقبت های ویژه داشته باشد این کار انجام می گیرد و پس از آن درون آغوش منتظر شما گذاشته می شود.

 

وضعیت بدن شما

 در این هفته شما لحظه ای را تجربه خواهید کرد که ماه ها منتظرش بودید، یعنی دیدن کودکتان. اما قبل از دیدن کودک باید زایمان انجام گیرد. احتمالا شما در کلاس های آموزشی مخصوص مادران در مورد سه مرحله زایمان، آگاهی کسب کرده اید. در مرحله اول دیواره رحم به وسیله انقباضات رحمی در فاصله های منظم کشیده و نازک می شود. در مرحله دوم شما باید کودک را به سمت کانال واژن و خارج از بدن خود هل دهید و در مرحله سوم و آخر زایمان هم جفت خارج می شود.

اگر بعد از یک هفته پس از موعد مقرر برای زایمان کودکتان به دنیا نیامد احتمال دارد انجام آزمایشاتی برای بررسی ضربان قلب و حرکات کودک انجام گیرد تا از وجود اکسیژن کافی و پاسخ سیستم عصبی او اطمینان حاصل شود. اگر اطلاعات بیشتری در مورد این آزمایش لازم دارید با پزشک خود مشورت کنید.

گاهی اوقات مادران برای زایمان به کمی کمک نیاز دارند. اگر زایمان شما به خوبی پیش نرود یا اگر برای سلامت شما یا کودکتان لازم باشد، ماما یا پزشک با جدا کردن لایه ها یا استفاده از هورمون اکسی توسین یا داروهای دیگر، زایمان را تحریک می کنند. اگر بارداری شما پر خطر باشد یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد، شاید عمل سزارین توصیه شود.

بعضی از مادران از قبل در مورد زمان دقیق عمل سزارین خود مطلع اند و می توانند برای آن روز برنامه ریزی کنند. اگر شما هم تاریخ سزارین خود را می دانید، می توانید از لحاظ روحی و روانی خود را برای آن روز آماده کنید. اما حتی اگر به صورت ناگهانی هم لازم باشد تا سزارین انجام دهید مطمئن باشید که می توانید رابطه خوبی با کودک خود برقرار کنید.

با اینکه ممکن است زایمانتان به صورتی که تصور می کردید نباشد، اما با این حال کودک زیبای شما به دنیا خواهد آمد و نه ماه انتظار به پایان خواهد رسید.

 

***        قدم نو رسیده مبارک        ***

 

توضیحات:

گروه پزشکی احتمالا از تستی به نام آپگار (Apgar score)  استفاده خواهند کرد تا معلوم شود آیا زایمان به خوبی انجام شده است و آیا نوزاد با زندگی خارج رحمی تطبیق پیدا می‌کند یا نه. این تست یک دقیقه پس از زایمان و برای بار دوم پنج دقیقه پساز زایمان انجام می‌شود. نمره‌های این تست از یک تا 10 متفاوت است،‌ و 10 سالم‌ ترین حالت محسوب می‌شود.
 
در این تست این عوامل ارزیابی می‌شود:

  • تلاش تنفسی.
  • ضربان قلب.
  • توان عضلانی.
  • بازتاب‌های عصبیو رفلکس ها
  • رنگ پوست.

عدد کمتر از پنج بیانگر آن است که نوزاد برای تطبیق‌ یافتن به زندگی در محیط جدید نیاز به کمک دارد.

 

 

تعداد بازدید: 11815

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha