ورزش چگونه به ترک سیگار کمک می‌کند؟
پزشک شما

ورزش چگونه به ترک سیگار کمک می‌کند؟

14 تیر 1397

همه ما به خوبی می‌دانیم که استعمال سیگار برای سلامتی مضر است. با این حال، ترک سیگار می‌تواند دشوار باشد. علائم ترک سیگار مانند تحریک‎‌پذیری، اختلال در خواب و حتی افسردگی توسط بسیاری از افراد که در حال ترک آن هستند گزارش می‌شود. علاوه بر مراکز خاص که می‌توانند به کاهش این علائم کمک کنند، مدیتیشن و دوری  جستن از محرک‌های استعمال سیگار نیز می‌تواند سودمند باشد. مشخص شده که ورزش علائم ناشی از عدم مصرف نیکوتین را کاهش می‌دهد. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که حتی 10 دقیقه ورزش متوسط می‌تواند تمایل به تنباکو را فوراً کاهش دهد. اما مکانیسم این اثر تاکنون به خوبی شناخته نشده است.
تحقیقات جدید که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد ورزش سبب افزایش فعالیت یک نوع از گیرنده‌های مغزی نیکوتین به نام آلفا 7 نیکوتینیک استیل کولین می‌شود. این گیرنده در هیپوکامپ قرار دارد. هیپوکامپ ناحیه‌ای از مغز است که با ایجاد حافظه جدید و اختلالات خلقی در ارتباط است. در این مطالعه 2 ساعت ورزش در روز به اندازه ورزش مداوم به مدت 24 ساعت در کاهش علائم ناشی از ترک موثر بود. این نتیجه نشان می‌دهد که اثرات مفید ورزش به شدت ورزش وابسته نیست.
به گفته محققان استفاده از برخی استراتژی‌ها مانند ورزش کردن قبل از شروع به ترک سیگار شانس موفقیت را افزایش می‌دهد. شواهد نشان‌ می‌دهد که ورزش علائم مرتبط با ترک سیگار را در انسان‌ها کاهش می‌دهد. نتایج مطالعه فوق چگونگی این تاثیر را توضیح می‌دهد.
منبع:

Helen Keyworth et al. British Journal of Pharmacolog 2017.
 

تعداد بازدید: 1185
کلمات کلیدی: ورزش سیگار نیکوتین 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha