ورزش یوگا به بهبود آریتمی قلبی کمک می کند
پزشک شما

ورزش یوگا به بهبود آریتمی قلبی کمک می کند

7 اسفند 1391

شرکت منظم در کلاس هاس یوگا به افراد مبتلا به مشکل نامنظمی ریتم قلب در بهبود علائم این بیماری کمک خواهد کرد.
منظور از آریتمی وجود نامنظمی در ضربان قلب می باشد. نوع شایع نامنظم بودن ضربان قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی(AF) است که به گزارش انجمن قلب آمریکا حدود 7/2 میلیون نفر در ایالت متحده به این عارضه مبتلا هستند.
این مطالعه به سرپرستی دکتر Dhanunjaya Lakkireddy از دانشگاه کانزاس آمریکا  شامل 49 فرد مبتلا به نامنظمی ضربان قلب برای مدت 5 سال بود. به مدت سه ماه این پژوهشگران علائم قلبی، فشار خون، ضربان قلب و هم چنین میزان اضطراب، افسردگی و کیفیت عمومی زندگی شرکت کنندگان را جمع آوری کردند. در مرحله دوم مطالعه، همین شرکت کننده ها برای مدت سه ماه 2 جلسه در هفته در کلاس های یوگا شرکت کردند و بعد از آن مجددا از لحاظ آیتم های نامبرده مورد بررسی قرار گرفتند.
تعداد دفعاتی که توسط شرکت کننده ها تپش قلب گزارش شد(که توسط یک مانیتور قلبی تایید میشد) از 4 بار در سه ماهه اول به دو بار در سه ماهه دوم کاهش یافت.  ضربان قلب نیز از 67 ضربه در دقیقه به 61 تا 62 ضربه در دقیقه  کاهش یافت. یوگا در کاهش اضطراب، افسردگی و به طور کلی بهبود سلامت روانی نقش داشت.
برای افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی داروهای بتابلوکر تجویز می شود اما این داروها علائم را در مورد تمام بیماران کاهش نمی دهد. بر اساس نتایج این مطالعه یوگا می تواند درمان مفیدی برای این بیماران باشد، البته قبل از شروع برنامه باید با  پزشک خود مشورت  کنند.

منبع:

Dhanunjaya Lakkireddy,et al “Effect of Yoga on Arrhythmia Burden, Anxiety, Depression, and Quality of Life in Paroxysmal Atrial Fibrillation: The YOGA My Heart Study”  Journal of the American College of Cardiology, January 30, 2013

تعداد بازدید: 5038
کلمات کلیدی: یوگا آریتمی قلب تپش قلب 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha