ویتامین C و بتاکاروتن و خطر ابتلا و اختلال حواس
پزشک شما

ویتامین C و بتاکاروتن و خطر ابتلا و اختلال حواس

10 مهر 1391

به تازگی محققین دریافتند که میزان سرمی ویتامین C و بتاکاروتن در بیمارهای مبتلا به اختلال حواس ملایم کمتر از افراد سالم می باشد. بدین ترتیب، شاید بتوان  رژیم غذایی و آنتی اکسیدان های رژیمی را جزء دلایل ابتلا به بیماری آلزایمر به شمار آورد.مطالعه مذکور بر روی 74 بیمار آلزایمری و 158 فرد سالم  در دامنه سنی 65 تا 90 انجام شد. نتایج این مطالعه در مجله Journal of Alzheimer's Disease به چاپ رسید.
در این مطالعه سطح سرمی ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین E  و همچنین لیکوپن و کوآنزیم 10 Q مورد ارزیابی قرار گرفت. از آزمودنی ها نمونه خونی تهیه شد و علاوه بر این شاخص توده بدنی آن ها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که؛ سطح سرمی ویتامین C و بتاکاروتن در بیماران مبتلا به آلزایمر کمتر از افراد سالم است. در حالی که اختلاف معناداری بین مقادیر سرمی سایر آنتی اکسیدان ها ( ویتامین E، لیکوپن و کوآنزیم 10Q ) دیده نشد. لازم به ذکر است که عوامل دیگری همچون میزان تحصیلات،BMI (شاخص توده بدنی)، مصرف الکل و تنباکو نیز در تجزیه تحلیل های آماری این مطالعه بررسی شد. با وجود این عوامل غیر قابل کنترلی مانند آماده سازی و تهیه مواد غذایی و سایر استرس های زندگی نیز ممکن است بر نتایج این مطالعه اثر گذاشته باشند. برای اعلام نتیجه قطعی اثر این آنتی اکسیدان ها بر شروع بیماری آلزایمر، مطالعات طولی گسترده و  با تعداد آزمودنی های بیشتر لازم است.

منبع:

 Christine A.F et al. Dietary Antioxidants and Dementia in a Population-Based Case-Control Study among Older People in South Germany. Journal of Alzheimer’s disease, 2012

تعداد بازدید: 2543

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha