ویتامین C و پیشگیری از  سکته مغزی هموراژیک
پزشک شما

ویتامین C و پیشگیری از سکته مغزی هموراژیک

27 خرداد 1394

فشار خون بالا یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. در برخی موارد بالا رفتن فشار خون باعث خون‌ریزی مغزی می‌شود، همچنین عامل خطر عمده در سکته مغزی، سکته قلبی، نارسایی قلب و دلیل بیماری‌های مزمن کلیه است.
بر اساس مطالعه ای که اخیراً در ژورنال کالج قلب آمریکا صورت گرفت، مشخص شد افرادی که چربی بیشتری در اطراف شکم خود دارند نسبت به کسانیکه شاخص توده بدنی مشابه داشته ولی تراکم چربی بدن آنها در نواحی دیگر بوده است، بیشتر در معرض خطر ابتلاء به فشار خون بالا قرار می گیرند.
چاقی یک عامل خطر شناخته شده در بیماری فشار خون بالا محسوب می گردد، طبق گزارشات گسترده ای که در این زمینه صورت گرفته است، محل ذخیره چربی در بدن فرد می تواند عامل تعیین کننده ای در  ابتلاء شخص به سایر مسائل مربوط به سلامت مانند بیماری های قلبی ، سرطان و غیره ... باشد.
در این مطالعه،903  بیمار بمدت هفت سال در مرکز قلب دالاس مورد بررسی قرار گرفتند. بطور کلی در این پژوهش فشار خون افراد در سه گروه طبقه بندی شد،  فشار خون سیستولیک معادل با 140 میلی‌متر جیوه ،  فشار خون دیاستولیک برابر با 90 میلی‌متر جیوه و عده ای که داروهای فشار خون دریافت می کردند. همچنین این افراد  تحت تصویر برداری از ناحیه چربی احشایی، چربی زیر پوستی و چربی قابل رویت در سراسر بدن قرار گرفتند.
به طور کلی، چربی احشایی که بصورت سیبی شکل در بدن انباشته می شود بر خلاف  چاقی گلابی شکل، در مرکز بدن قرار گرفته و هنگامی که شما در آینه نگاه می کنید سطوح بالایی از چربی را در نواحی شکم خود مشاهده می کنید.
در پایان مطالعات دیده شد،25  درصد از افراد تحت مطالعه به فشار خون بالا مبتلا شدند. محققان بر این باورندکه از بین محتوای چربی شکم، محتوای کلی چربی و درصد چربی پایین بدن، تنها چربی شکمی  به طور مستقل دارای ارتباط مستقیم با فشار خون بالا بوده است. همچنین در ادامه مشخص شد،  قوی ترین عامل ارتباط بین چربی شکمی و فشار خون بالا،  چربی ناحیه خلف صفاق، که یک نوع چربی احشایی واقع در پشت حفره شکم و تا حد زیادی در اطراف کلیه ها است، بوده است.
نکته عملی: نتایج این مطالعه حاکی از آنند که میزان بالای BMI  و چاقی شکمی در افراد  بطور مسقیم با افزایش خطر ابتلاء به بیماری فشار خون در ارتباط هستند. وجود چربی ناحیه پشت صفاق و بروز فشار خون بالا نیز نشان دهنده آنست که چربی شکمی تاثیر شایانی در ایجاد بیماری فشار خون داشته است. لذا همواره توصیه می شود با رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم و در کنار فعالیت بدنی از ابتلاء به چاقی (خصوصاً چاقی شکمی)  پیشگیری نموده و متعاقباً احتمال بروز بیماری فشار خون نیز کاهش می یابد.

منبع:


Aslan T et all “Location of Body Fat Can Increase Hypertension Risk  Abdominal fat more strongly associated with high blood pressure risk than overall obesity” American College of Cardiology September 1, 2014
 

تعداد بازدید: 2537

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha