ویتامین D برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید مفید است؟
پزشک شما

ویتامین D برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید مفید است؟

23 اردیبهشت 1397

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های سالم (معمولاً مفاصل) حمله کرده و سبب التهاب دردناک می‌شود. این بیماری اغلب در یک زمان چندین مفصل از جمله زانو، دست و مچ دست را درگیر می‌کند. آرتریت روماتوئید سبب التهاب مفصل و آسیب به آن می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد که حدود 1 درصد افراد در سراسر جهان به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند. این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است. در حال حاضر، درمان قطعی برای آن وجود ندارد. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، داروهای کورتونی، داروهای سرکوب کننده ایمنی و گاهی اوقات جراحی به منظور ترمیم مفاصل آسیب دیده از جمله روش‌های درمانی مورد استفاده هستند.
ویتامین D در پوست به کمک نور آفتاب تولید می‌شود. همچنین در برخی مواد غذایی مانند زرده تخم‌مرغ و لبنیات غنی شده و نیز مکمل‌های غذایی یافت می‌شود. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که ویتامین D دارای خاصیت ضدالتهابی است و توانایی سرکوب فعالیت برخی انواع سلول‌های دستگاه ایمنی را که در بیماری آرتریت روماتوئید فعال می‌شوند، دارد. با این حال، این مطالعات تنها بر روی سلول‌های ایمنی گرفته شده از خون انجام شده‌اند. به همین دلیل، اخیراً محققان مطالعه‌ای را بر روی سلول‌های ایمنی گرفته شده از خون و مفاصل ملتهب در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام دادند. نتایج نشان داد که به محض آغاز بیماری، برخی انواع سلول‌های ایمنی در مفاصل افراد بیمار حساسیت خود را به ویتامین D از دست می‌دهند.
به گفته محققان دریافت مکمل ویتامین D به تنهایی برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید سودمند نیست. زیرا سلول‌های ایمنی آن‌‌ها حساسیت خود را به ویتامین D از دست داده‌اند. بنابراین احتمالاً این بیماران به مقادیر بالاتر ویتامین D نیاز دارند و یا باید از طریق راهکاری حساسیت سلول‌های ایمنی آن‌ها به این ویتامین افزایش یابد. با این حال، لازم است در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.
منبع:

Louisa E. Jeffery et al. Journal of Autoimmunity 2017.
 

تعداد بازدید: 1295

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha