ویتامین D و بهبود علایم عفونت های تنفسی
پزشک شما

ویتامین D و بهبود علایم عفونت های تنفسی

26 دی 1391

براساس نتایج یک مطالعه ی جدید نشان داده شد که مکمل یاری 4000 واحد ویتامین 3D به همراه آنتی بیوتیک به مدت یک سال در بیمارانی که به دفعات دچار علایم عفونت های تنفسی می شوند، مؤثر است. نتایج این مطالعه می تواند در بیمارانی که دچار مقاومت به مصرف آنتی بیوتیک ها شده اند مؤثر باشد.
هدف از این مطالعه ی دو سو کور عبارت است از، تعیین اینکه آیا مصرف مکمل ویتامین D 3 در بیماران مبتلا به کمبود آنتی بادی و یا عفونت های مکرر دستگاه تنفسی موجب کاهش علایم عفونی و استفاده از آنتی بیوتیک خواهد شد. 140 آزمودنی برای دریافت روزانه 4000 IU ویتامین D 3 یا دارونما به مدت 1 سال در دو گروه تقسیم بندی شدند. تمامی شرکت کنندگان علائم تنفسی را به مدت حداقل 42 روز قبل از مطالعه داشتند .به بیان پیتر برگمن نویسنده ی مسئول این مقاله؛ به نظر می رسد ارتباط مثبتی بین مصرف مکمل ویتامین D و بهبود علایم عفونت های تنفسی در افرادی که گاهی و به طور زودگذر دچار عفونت تنفسی می شوند وجود ندارد. انگیزه اصلی برای این مطالعه؛ شواهد اخیر در مورد عوارض اسکلتی قابل توجه ویتامین D 3، از جمله فعالیت ضد التهابی و القاء پپتیدهای ضد میکروبی در تقویت ایمنی مخاطی بود. مطالعات نشان داده اند افزایش خطر ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی در بیماران مبتلا به میزان کم 25 هیدروکسی ویتامین  D 3  بیشتر است.  با این حال، در مطالعات بسیاری اثر محافظتی ویتامین D 3 در برابر عفونت های دستگاه تنفسی بررسی شده است، و یافته ها ضد و نقیض  بوده است. یافته ای حاصل از این مطالعه نشان داد که مکمل ویتامین D 3   علائم و مصرف آنتی بیوتیک در میان بیماران مبتلا به افزایش تکرر عفونت های دستگاه تنفسی،کاهش می دهد.  به بیان نویسندگان این مطالعه ؛" بنابراین، ویتامین مکمل D 3 ممکن است یک استراتژی جایگزین برای کاهش استفاده از آنتی بیوتیک در میان بیماران مبتلا به عفونت های مکرر دستگاه تنفسی است."

منبع:

Peter Bergman, et al. Vitamin D3 supplementation in patients with frequent respiratory tract infections: a randomised and double-blind intervention study. BMJ Open. 2012

تعداد بازدید: 2955

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha