پروبیوتیک ها و بهبود یادگیری و حافظه در مبتلایان به آلزایمر
پزشک شما

پروبیوتیک ها و بهبود یادگیری و حافظه در مبتلایان به آلزایمر

8 دی 1395

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر و همچنین مخمرهایی از جمله ساکارومایسز بولاردی هستند که برای سلامت انسان مفیدند. پروبیوتیک ها می توانند از طرق مختلف بر سلامتی اثرگذار باشند. مصرف آن ها باعث بهبود میکروب های گوارشی می شود که به تحریک پاسخ ایمنی کمک می کند. این میکروارگانیسم های مفید به محصولات مختلف غذایی و مکمل های رژیمی اضافه می شوند و می توانند در برابر بیماری های عفونی بی شمار از جمله سندروم روده تحریک پذیر (IBS)، اگزما، آلرژی ها، سرماخوردگی ها و پوسیدگی دندانی اثرات محافظتی داشته باشند.
مطالعات حیوانی پیشین حاکی از اثرات مفید پروبیوتیک ها در یادگیری و حافظه هستند که نشان دهنده تاثیر باکتری های مفید روده با تغییرات مفید گوارشی ایجاد شده بر مغز است. برای بررسی این اثر در انسان ها مطالعه ای با شرکت 52 مرد و زن 95-60 ساله مبتلا به آلزایمر طراحی شد تا اثر پروبیوتیک ها بررسی شود. افراد در دو گروه بطور تصادفی تقسیم شدند. یک گروه روزانه 200 سی سی شیر معمولی و گروه دیگر 200 سی سی شیر غنی شده با پروبیوتیک را به مدت 12 هفته مصرف نمودند. پروبیوتیک های استفاده شده شامل لاکتوباسیلوس، اسیدوفیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس فرمنتوم و بیفیدوباکتر بیفیدوم بود.
پس از 12 هفته نمونه های خون از افراد گرفته شده و عملکرد ذهنی آن ها با استفاده از پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد بهبود عملکرد ذهنی در بیمارانی که شیر غنی شده دریافت کرده بودند نسبت به گروه دیگر بسیار چشمگیر بود (امتیاز 6/10-7/8 نسبت به 5/8-8).
فواید پروبیوتیک ها به تغییرات متابولیکی حاصل از مصرف آن ها نسبت داده می شود. در ارزیابی نمونه های خون گروهی که شیر غنی شده با پروبیوتیک ها را استفاده کرده بودند سطح تری گلیسرید، VLDL و hs-CRP (مارکر التهاب) پایین تر بود. همچنین مقاومت به انسولین در این افراد کاهش یافته بود. این تغییرات متابولیک سبب تحریک عملکردهای شناختی می شود.
نکته عملی: مصرف لبنیات پروبیوتیک در سالمندان عملکرد ذهنی را بهبود می بخشد.
منبع:


 Mahmoud Salami et al. "Effect of probiotic supplementation on cognitive function and metabolic status in Alzheimer's disease: a randomized, double-blind, and controlled trial". Frontiers in Aging Neuroscience, 2016

 

تعداد بازدید: 1956

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha