پیشگیری از سرطان اندومتر با ورزش
پزشک شما

پیشگیری از سرطان اندومتر با ورزش

10 آذر 1393

مدت هاست که محققان درباره تأثیر مثبت ورزش بر کاهش ابتلای افراد به بیماری های سرطان سینه، روده بزرگ، مری و کلیه تحقیقاتی انجام داده اند و اثبات کرده اند که ورزش می تواند در کاهش خطر ابتلا به این سرطان ها مؤثر باشد. همچنین بر مبنای این تحقیقات ، چربی زیاد در بدن می تواند باعث افزایش میزان هورمون ها و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به سرطان شود. علاوه بر اینکه وزن بدن می تواند عامل مؤثری در کاهش خطر بروز سرطان رحم باشد، ورزش نیز اثرات مثبتی در این رابطه دارد. ورزش می تواند میزان بالای استروژن که ممکن است برای بدن خطرناک باشد را کاهش دهد. میزان بالای هورمون استروژن در بدن زنان می تواند باعث ابتلای آنان به سرطان رحم شود.
طبق مطالعه چاپ شده در مجله "British Journal of Cancer today"، محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافتند زنان دچار اضافه وزن که به‌طور منظم ورزش‌های قدرتی انجام می‌دهند، خطر ابتلا به سرطان آندومتر که شایع‌ترین نوع سرطان رحم است، کاهش می‌دهند.
طی این پژوهش 94 هزار زن 20 ساله و یا بالاترکه از این تعداد نیز 900 زن به بیماری سرطان رحم مبتلا شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. این مطالعه با دنبال کردن برنامه ورزشی این زنان طی 12 سال صورت گرفت که از تعداد کل شرکت‌کنندگان در این تحقیق، 976 زن با میانگین سن 67 به سرطان رحم مبتلا شده بودند.
محققان دریافتند که زنان بالای 25 سال با شاخص توده بدنی بالا (BMI) که حداقل سه ساعت در هفته ورزش‌های قدرتی مانند سریع دویدن و شنا کردن که تقریبا آن‌ها را از نفس می‌انداخت، انجام می‌دادند خطر ابتلا به بیماری سرطان رحم خود را در مقایسه با زنان دیگر که  (BMI) مشابهی داشته ولی نیم ساعت یا کمتر از آن ورزش انجام می‌دادند، کاهش دادند.
نکته عملی: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که می‌توان با انجام ورزش‌های قدرتی، سبک زندگی را برای کاهش خطر سرطان رحم در زنان دچار اضافه وزن و چاق تغییر داد.در کل می‌توان ادعا کرد با ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی و همچنین رژیم غذایی سالم به همراه مصرف میوه، سبزیجات و فیبر، قطع مصرف الکل، گوشت قرمز و فرآوری شده، چربی اشباع و نمک داشتن وزنی سالم را دنبال کرد.
منبع:
British Journal of Cancer (2013) 109, 761–768  
 
تعداد بازدید: 2317

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha