پیش بینی نتایج جراحی چاقی با استفاده از نسبت اسید استئاریک به اسید پالمتیک سرم
پزشک شما

پیش بینی نتایج جراحی چاقی با استفاده از نسبت اسید استئاریک به اسید پالمتیک سرم

23 اردیبهشت 1396

متابولیسم اسیدهای چرب در بروز دیابت نوع 2 نقش دارد. یافته های جدید نشان می دهد که نسبت اسید استئاریک به اسید پالمتیک (S/P) سرم یک شاخص قابل اعتماد برای پیش بینی بهبود دیابت و ارزیابی وضعیت متابولیک در کسانی که جراحی بای پس معده به روش roux-en-Y (RYGB) انجام می دهند، است. این نتایج می تواند نشان دهد چه کسانی از جراحی کاهش وزن بای پس معده بیشترین سود را خواهند برد. 
RYGB یکی از متداول ترین روش های جراحی چاقی است که اثربخشی متفاوتی در بیماران چاق مبتلا به دیابت نشان داده است. در این مطالعه 2 گروه مستقل مورد بررسی قرار گرفتند. اولین گروه شامل 38 بیمار چاق مبتلا به دیابت بود که بعد از انجام RYGB به کاهش وزن و بهبودی دیابت دست یافته بودند. تقریباً 32 درصد این بیماران در سال دوم پیگیری عود مجدد دیابت را نشان دادند. در بیمارانی که نسبت S/P قبل از جراحی بالاتر بود احتمال بهبودی دیابت بعد از جراحی بالاتر بود. نتایج مشابه در گروه دوم که شامل 381 نفر بود، مشاهده شد. به طور کلی، S/P بالاتر با احتمال بیشتر بهبودی دیابت بعد از RYGB مرتبط بوده و می تواند به عنوان یک شاخص تشخیصی در ارزیابی بیماران قبل از جراحی مورد استفاده قرار گیرد.
منبع:


Serum stearic acid/palmitic acid ratio as a potential predictor of diabetes remission after Roux-en-Y gastric bypass in obesity. The FASEB Journal, 2016.
 

تعداد بازدید: 1522

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha