چاقی التهاب را در مبتلایان به آرتریت روماتوئید افزایش می دهد.
پزشک شما

چاقی التهاب را در مبتلایان به آرتریت روماتوئید افزایش می دهد.

12 شهریور 1396

تحقیقات جدید نشان می دهد که در زنان، چاقی می تواند بر نتایج آزمایشات خون که به منظور تشخیص و پیگیری آرتریت روماتوئید انجام می شود، تاثیر داشته باشد. آزمایشات خون مانند پروتئین واکنشگر C (CRP) و سرعت رسوب گلبول های قرمز (ESR) به پزشک در تعیین میزان التهاب بدن کمک می کنند. این آزمایشات برای تشخیص یا تعیین اثربخشی درمان استفاده می شوند.
برخی مطالعات نشان داده اند بین سطوح بالای CRP و ESR با نمایه توده بدن (BMI) ارتباط وجود دارد. بدین منظور اخیراً تاثیر چاقی بر این آزمایشات بر روی 2103 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید بررسی شده است.
نتایج این مطالعه نشان داد چاقی می تواند سب افزایش CRP و ESR در زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید شود. درحقیقت، چاقی حتی در زنان غیرمبتلا به آرتریت روماتوئید نیز سبب افزایش این شاخص های خونی می شد.
به گفته محققان ممکن است در برخی موارد پزشکان تصور کنند که سطوح بالای التهاب به علت ابتلای فرد به آرتریت روماتوئید یا نیاز بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید به درمان های بیشتر باشد. درحالیکه ممکن است افزایش خفیف میزان التهاب به علت چاقی باشد.
منبع:


 The impact of obesity and adiposity on inflammatory markers in patients with rheumatoid arthritis. Arthritis Care & Research, 2017.
 

تعداد بازدید: 1588

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha