چاقی با شدت بیماری در نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی مرتبط است.
پزشک شما

چاقی با شدت بیماری در نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی مرتبط است.

2 اردیبهشت 1396

اختلال دو قطبی یک اختلال ناتوان کننده در میان نوجوانان سراسر جهان است. از سوی دیگر، اضافه وزن یا چاقی در دوران نوجوانی شایع بوده و در بروز بیماری های مختلف مانند بیماری قلبی در دوران بزرگسالی نقش دارد. مطالعات قبلی نشان داده اند که اضافه وزن و چاقی در میان بزرگسالان مبتلا به اختلال دو قطبی نسبت به سایر افراد بیشتر است. بااین حال، اطلاعات در مورد اضافه وزن در میان نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی اندک است.
بدین منظور محققان برای اولین بار در یک مطالعه بزرگ اطلاعات مربوط به نوجوانان 13 تا 17 سال را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان 295 نوجوان مبتلا به اختلال دو قطبی، 1112 نوجوان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی و 8716 نوجوان سالم بودند. از این تعداد 9/37 درصد نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی، 4/32 درصد نوجوانان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی و 32 درصد نوجوانان سالم به اضافه وزن مبتلا بودند. بنابراین در میان نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی نسبت به همسالانشان میزان شیوع چاقی بالاتر نبود. به گفته محققان این یافته نویدبخش این مطلب است که فرصت کافی جهت انجام مداخلاتی به منظور پیشگیری از افزایش چاقی که در بزرگسالان مبتلا به اختلال دو قطبی مشاهده می شود، وجود دارد.
هرچند اضافه وزن در میان نوجوانان مبتلا به اختلال دو قطبی شایع تر نبود اما مشخص شد که در نوجوانان چاق مبتلا به اختلال دو قطبی علائم افزایش شدت بیماری مانند تلاش برای خودکشی، بستری شدن در بیمارستان روانپزشکی به علت افسردگی و اختلال غذا خوردن مشاهده می شود.
منبع:


Correlates of Overweight and Obesity Among Adolescents with Bipolar Disorder in the National Comorbidity Survey - Adolescent Supplement (NCS-A).Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (JAACAP), 2016.
 

تعداد بازدید: 1580

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha