چاقی مادر و کمبود ویتامین D در نوزاد
پزشک شما

چاقی مادر و کمبود ویتامین D در نوزاد

24 شهریور 1393

مطالعه ای که اخیرا به ثبت رسیده است بیانگر این موضوع می باشد که ویتامین D خون نوزادان متولد از مادران با وزن نرمال 3 برابر بیشتر از نوزادان مادران چاق است. 
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی می باشد و مطالعات قبلی نشان می دهند که افراد دچار چاقی سطوح خونی ویتامین D  پایین تری دارند.
در این مطالعه که به تازگی به ثبت رسیده است هر دو گروه مادران با وزن نرمال و دچار چاقی سطوح مشابهی از ویتامین Dدر پایان بارداری داشتند و این در حالی است که زنان دچار چاقی ویتامین D کمتری را به فرزند خود انتقال می دهند.
تقریبا تمامی مادران در این مطالعه پیش از تولد نوزادشان مولتی ویتامین استفاده می کردند و این موضوع  می تواند علت مکفی بودن سطوح ویتامین D  در بدن مادران دچار چاقی باشد ولیکن سطح این ویتامین در خون نوزادان این مادران پایین بود.
این احتمال وجود دارد که ویتامین D در بافت های چربی مازاد مادران دچار چاقی انباشته شده و به بدن نوزادشان منتقل نگردد.
همگان بر این امر واقفیم که چه خطرات سلامتی برای نوزادان متولد شده با سطوح پایین ویتامینD وجود دارد. مطالعات پیشین نشان دهنده ارتباط کمبود ویتامینD در بزرگسالان وبیماری های خود ایمنی، التهابی و چاقی می باشد، در مطالعه دیگری در مجله ی Clinical Endocrinology اشاره ای به چگونگی تاثیرات چربی بدن در حین تولد بر میزان چربی در کودکی و بزرگسالی شده است زیرا کمبود ویتامینD  زمینه ساز گروهی از بیماری ها مانند چاقی است.
در این بررسی 61 زن باردار مورد مطالعه قرار گرفتند و شاخص توده بدنی این افراد قبل از بارداری به ثبت رسید که در محدوده نرمال یا دچار چاقی بودند. سطوح ویتامین D  به وسیله نمونه های خونی که از مادران در هفته های 36 تا 38 گرفته شد مورد بررسی قرار گرفت در مورد نوزادان نیز نمونه خونی بند ناف بلافاصله بعد از تولد جمع آوری شد به علاوه چربی بدن، وزن و حجم آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت و پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد که سطح ویتامینD خون نوزادن متولد شده از مادران با وزن نرمال 3 برابر نوزادان مادران دچار چاقی است و این موضوع مطرح می گردد که شاید نیاز باشد که مادران دچار چاقی مقادیر بالاتری از این ویتامین را در حین بارداری دریافت کنند.
نکته عملی: بر اساس نتایج مطالعه ای که اخیرا انجام شد مشاهده گردید که چاقی مادر سبب کمبود ویتامین Dدر نوزاد می گردد بنابراین  باز هم بیشتر از گذشته به موضوع کنترل وزن و فواید آن پی می بریم. فراموش نکنیم که تناسب اندام گامی است در جهت داشتن فرزندان سالم تر و جلوگیری از بیماری هایی که آنها را تهدید می کند .
 
منبع:
Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2012; 98 (1): 114
 
تعداد بازدید: 2391
کلمات کلیدی: چاقی بارداری ویتامین D 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha