چاقی و بارداری
پزشک شما

چاقی و بارداری

17 تیر 1393

وزن شما چه اثری بر بارداری دارد؟
بیشتر زنان باردار از جمله زنان چاق نوزادان سالمی به دنیا می آورند. البته درجات بالای چاقی احتمال بروز خطر را افزایش می دهد.
احتمال بروز برخی خطرات در نوزادان مادران چاق بالاتر است، از جمله:
•    نقایص مادرزادی از جمله اختلالات قلبی یا نقص لوله های عصبی
•    بزرگ بودن نوزاد که می تواند مشکلاتی را در حین زایمان به دنبال داشته باشد.
احتمال بروز برخی خطرات در مادران چاق نیز بالاتر است، از جمله:
•    مشکلات حین بارداری، مثل پرفشاری خون، دیابت بارداری و یا پره اکلامپسی
•    سزارین و مشکلات ناشی از آن
•    سقط یا مرده زایی
اگر هنوز باردار نشده اید، چاقی سبب می شود بارداری شما مشکل تر شود. باید نگران سلامتی خود و نوزادتان باشید اما چاقی به این معنا نیست که حتماً گرفتار این مشکلات خواهید شد. کارهای زیادی وجود دارد که شانس شما را در گذراندن بارداری سالم افزایش می دهد.
با پزشکتان در مورد مراقبت های لازم و ضروری مشورت کنید. جلسات ویزیت را منظم پیگیری کنید و به توصیه های پزشکتان عمل نمایید.
آیا کاهش وزن طی بارداری درست است؟
مسلماً خیر. بارداری زمان مناسبی برای کاهش وزن نیست. جنین شما برای تغذیه به یک رژیم مناسب نیاز دارد. هیچ گروه غذایی را حذف نکرده و یا به دنبال رژیم های کاهش وزن نروید.
چه میزان افزایش وزن طی بارداری لازم است؟
متخصصین توصیه می کنند که افزایش وزن زنان باردار باید حدود 5 تا 9 کیلوگرم باشد. پزشکتان میزان وزن گیری مناسب برای شما را تعیین خواهد کرد. در برخی موارد پزشک توصیه می کند که اصلاً وزن اضافه نشود.
اگر چه به طور عامیانه گفته می شود که یک خانم باردار باید برای دو نفر غذا بخورد اما این امر به معنی دو برابر شدن غذای دریافتی نیست. به طور کلی زنان باردار باید 300 کیلوکالری در روز اضافه تر دریافت کنند که می توان آن را با دریافت یک ساندویچ و یا یک سیب و یک کاسه ماست تأمین کرد.
غذای دریافتی طی بارداری باید چقدر باشد؟
اندازه غذای دریافتی به چند عامل بستگی دارد، از جمله:
•    وزن قبل از بارداری
•    نمایه توده بدنی (BMI)
•    میزان فعالیت بدنی
مانند هر خانم باردار دیگر، لازم است دریافت متنوعی از غذاها و از تمام گروه های غذایی داشته باشید. همچنین باید از کفایت کلسیم و اسیدفولیک دریافتی خود اطمینان حاصل نمایید.
می توانید با یک متخصص تغذیه برای دریافت یک رژیم غذایی متنوع و متناسب مشورت نمایید.
مراقبت های پیش از زایمان، در افراد چاق چه تغییری می کند؟
جلسات مراجعه به پزشک برای زنان باردار چاق به همان تعداد خانم های باردار با وزن مناسب است مگر اینکه مشکل ویژه ای داشته باشند. آزمایشات و معاینات لازم برای حصول اطمینان از سلامتی آنان نیز تفاوتی با سایرین ندارد.
برای گذراندن یک دوره بارداری سالم باید چه کار کرد؟
بهترین راه برای تجربه یک بارداری سالم: دریافت غذاهای متنوع، انجام فعالیت بدنی منظم، مراجعه منظم به پزشک، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات است. اگر پیش از بارداری فعالیت بدنی منظمی نداشتید، با پزشک خود برای شروع آهسته ورزش مشورت نمایید.
اگر هنوز باردار نشده اید، چه اقداماتی برای آمادگی پیش از بارداری لازم است؟
اگر باردار نیستید، وقت مناسبی برای کاهش وزن است. کاهش 5-5/2 کیلوگرم وزن می تواند بسیاری از خطرات را کاهش دهد.
همچنین می توانید از برخی تغییرات دیگر سبک زندگی در پیش از بارداری آغاز کنید که عبارتند از: دریافت اسید فولیک کافی، پرهیز از الکل و دخانیات، حذف یا محدود کردن دریافت کافئین. توصیه می شود پیش از اقدام به بارداری برای چک آپ نزد پزشک بروید.
ممکن است برخی خانم ها قصد جراحی های کاهش وزن را داشته باشند. در خصوص اثرات این جراحی ها بر بارداری های شما در آینده با پزشکتان مشورت نمایید.
 

تعداد بازدید: 2912
کلمات کلیدی:  چاقی بارداری 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha