چاقی و خطر زایمان زودرس
رژیم درمانی نوین

چاقی و خطر زایمان زودرس

11 آبان 1393

محققان دریافته اند که زایمان زودرس پزشکی از عوارض چاقی و اضافه وزن است به طوری که چاقی به طور قابل ملاحظه ای با افزایش خطر زایمان زودرس مرتبط است. طبق بررسی های انجام گرفته، زنان با BMI بالاتر بیشترین آمار زایمان زودرس و بسیار زودرس را داشته اند. با توجه به اینکه نوزادان زودرس و مهم تر از آنها نوزادان بسیار زودرس بخش قابل توجهی از مرگ و میر نوزادان در کشورهای با درآمد بالا را شامل می شوند لازم است به بررسی های جدی در این زمینه پرداخته شود.  
در همین راستا مقاله ای از ژورنال American Medical Association انتخاب کرده و به بررسی ارتباط خطر زایمان زودرس با چاقی و اضافه وزن مادران پرداختیم.  
در این مطالعه که در دانشگاه میشیگان آمریکا انجام گرفته است از اطلاعات 5/1 میلیون زایمان تک قلو در سوئد که در سالهای 1992-2010 ثبت شده است و همچنین قد و وزن مادران برای محاسبه BMI استفاده گردید. در این مطالعه 25>BMI> 5/18 نرمال، 9/29>BMI> 25 اضافه وزن و BMI> 30 چاق محسوب می شدند. 
با توجه به نتایج به دست آمده، احتمال زایمان زودرس در زنان مبتلا به اضافه وزن 25% بیشتر از زنان با وزن نرمال بود. زنان با چاقی درجه 1، 60% بیشتر زایمان زودرس داشتند و در زنان با چاقی درجه 2 (9/39>BMI>35) و چاقی درجه 3 (40<BMI) خطر زایمان زودرس به ترتیب 2 و 3 برابر بود. این مطالعه نشان می دهد خطر زایمان زودرس با BMI ارتباط مستقیم دارد.
34% زنان باردار سوئدی مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند که این عامل تعداد زایمان های زودرس را افزایش می دهد. مهم تر این که پره اکلامپسی شدید بارداری نیز نیاز به زایمان زودرس پزشکی را برای حفظ سلامت مادر و نوزاد ملزم می کند که اضافه وزن و چاقی خطر عوارض بارداری از قبیل پره اکلامپسی، دیابت باداری و سزارین را افزایش می دهد. همچنین عفونت و التهاب عوامل خطر اصلی برای زایمان زودرس خودبه خودی می باشد که چاقی مادران با افزایش تولید پروتئین های التهابی همراه است. بر این اساس محققان این فرضیه را مطرح کرده اند که احتمالا افزایش التهاب در زنان چاق، آنها را بیشتر مستعد عفونت می کند که ممکن است خطر زایمان زودرس خودبه خودی را افزایش دهد. 
نکته عملی: با توجه به بررسی انجام گرفته شده اضافه وزن و چاقی در مادران باردار، عامل خطری برای زایمان زودرس می باشد لذا به مادران باردار توصیه می شود با وزن نرمال دوران بارداری خود را آغاز نمایند و در طول دوران بارداری زیر نظر متخصص تغذیه، وزن گیری متعادلی داشته باشند.
منبع: JAMA. 2013;309(22):2362-2370
 
تعداد بازدید: 2506
کلمات کلیدی: بارداری زایمان زودرس 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha