چاقی و کاهش شنوایی
پزشک شما

چاقی و کاهش شنوایی

30 دی 1392

نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد چاقی، بویژه چاقی شکمی،  به کاهش شنوایی منجر می شود.
پژوهشگران بیش از 68 هزار زن را در این مطالعه شرکت دادند. از سال 1989 تا 2009 هر 2 سال یکبار شرکت کنندگان به پرسشنامه هایی در زمینه سلامتی و عادات روزانه خود پاسخ میدادند. از نظر میزان شنوایی در پایان مطالعه این افراد سنجیده شدند. در طول دوره مطالعه یک نفر از هر 6 نفر به کاهش شنوایی دچار شدند.
نتایج نشان داد افراد دارای BMI بالاتر یا دور کمر بیشتر نسبت به افراد با وزن نرمال خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات شنوایی داشتند. به طوریکه زنان چاق با BMI بین 30 تا 39، 17 تا 22% احتمال بیشتری برای مشکلات شنوایی داشتند. هم چنین اندازه دور کمر با شنوایی افراد مرتبط بود، به طوریکه زنان دارای دور کمر بیشتر از 34 اینچ(85سانتی متر) 27% بیشتر به کاهش شنوایی دچار شدند. حتی بدون در نظر گرفتن چاق یا نرمال بودن یک فرد، چربی شکمی بالاتر با خطر بزرگتر مشکلات شنوایی در ارتباط بود.
یکی از عوامل اثرگذار بر این ارتباط ورزش بود. پژوهشگران یافتند فعالیت بدنی یکی از روش های کاهش خطر مشکلات شنوایی برای افراد چاق یا دارای اضافه وزن است. خطر ابتلا به مشکلات شنوایی در زنانی که 4 ساعت یا بیشتر در هفته پیاده روی می کردند حدود 15% کاهش می یافت.
پژوهشگران علت این امر را کاهش جریان خون و افت خونرسانی به مناطق مختلف بدن در چاقی  از جمله گوش میدانند.
 

تعداد بازدید: 2121

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha