چاقی و کاهش عملکرد کلیوی
پزشک شما

چاقی و کاهش عملکرد کلیوی

20 بهمن 1392

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید چاقی خطر بروز بیماری های کلیوی را افزایش میدهد.
در این مطالعه پژوهشگران به سرپرستی دکتر Vanessa Grubbs از دانشگاه کالیفرنیا  اطلاعات جمع آوری شده از حدود 3000  زن و مرد سیاه پوست و سفید پوست با عملکرد کلیوی نرمال را بررسی کردند. میانگین سنی این شرکت کننده ها 35 سال بود، آنها بر اساس نمایه توده بدنی طبقه بندی شدند؛ نرمال، اضافه وزن، چاق و چاقی شدید.
با گذشت زمان عملکرد کلیوی در هر چهار گروه کاهش یافت،  اما این کاهش عملکرد کلیوی در گروه اضافه وزن و چاق به مراتب سریعتر و بزرگتر بود. این خطر بیماری های کلیوی مستقل از شانس بیشتر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و فرآیندهای التهابی وجود داشت.
بر اساس نتایج این مطالعه می توان گفت چاقی و اضافه وزن صرفنظر از اینکه فرد به فشار خون بالا، دیابت یا سایر مشکلات مرتبط با چاقی مبتلا شده باشد یا نه، احتمال ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش میدهد. کاهش عملکرد کلیوی را می توان خیلی قبل تر از ابتلا به سایر بیماری های مرتبط با اضافه وزن شناسایی کرد.
هم چنین این پژوهشگران یافتند برای بررسی دقیق عملکرد کلیه، متد اندازه گیری سطح خونی پروتئین  سیستاتین C از متد متداول اندازه گیری کراتینین بهتر است.

منبع:


SOURCE: Vanessa Grubbs, et al “Body Mass Index and Early Kidney Function Decline in Young Adults: A Longitudinal Analysis of the CARDIA (Coronary Artery Risk Development in Young Adults) Study” American Journal of Kidney Diseases, 02 December 2013.
 

تعداد بازدید: 1991
کلمات کلیدی: چاقی اضافه وزن BMI عملکرد کلیوی 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha