چاقی پدر و خطر ابتلا به سرطان در فرزند
پزشک شما

چاقی پدر و خطر ابتلا به سرطان در فرزند

21 اسفند 1391

رژیم غذایی و وزن مادر حتی قبل از تولد فرزند می تواند سلامت کودک را تحت تاثیر قرار دهد، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که وزن پدران نیز در سلامت فرزندان متولد شده آنها نقش دارد.
پژوهشگران بیمارستان دانشگاه دوک آمریکا به جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد وزن والدین و ارزیابی DNA از بند ناف نوزادان به منظور تعیین ارتباط میان الگوی متیلاسیون DNA کودکان و چاقی پدر ومادر پرداختند.
این پژوهشگران دریافتند علاوه بر اینکه تغذیه و عوامل محیطی در دوران بارداری مادر می‌تواند در سلامت کودکان تأثیرگذار باشد، چاقی پدر نیز می‌تواند از طریق تغییرات ژنتیکی در سلامت فرزندان نقش داشته باشد.
کاهش متیلاسیون در ژن فاکتور رشد شبه انسولینی2 (IGF2) در نوزادان با افزایش خطر بروز سرطان در آینده مرتبط است و نتایج حاصل از این مطالعه نشان داده است متیلاسیون DNA در ژن IGF2 میان کودکانی که پدرانشان چاق بودند به طور معناداری پایین‌تر از کودکانی بود که پدرانشان دارای وزن نرمال بودند، این امر نشان می‌دهد چاقی پدر می‌تواند با افزایش خطر ابتلای کودک به برخی از سرطان‌ها ارتباط مستقیم داشته باشد.
به گفته دکترAdelheid Soubry  سرپرست این مطالعه،  تغذیه بد یا سطح هورمون ها در پدران چاق می تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

منبع:


Source: Adelheid Soubry,et al “Paternal obesity is associated with IGF2 hypomethylation in newborns: results from a Newborn Epigenetics Study (NEST) cohort” BMC Medicine 2013, 11:29 (6 February 2013)
 

تعداد بازدید: 2265

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha