چای سبز به درمان حساسیت دندان کمک می‌کند
پزشک شما

چای سبز به درمان حساسیت دندان کمک می‌کند

12 آذر 1396

محققان به تازگی با استفاده از پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز موفق به ساخت ماده جدیدی برای محافظت از دندان‌های حساس شده‌اند. 
در افراد مبتلا به حساسیت دندان نوشیدن مایعات خیلی گرم یا خیلی سرد با دردی که گاه غیرقابل تحمل است همراه می‌باشد. حساسیت دندان و درد دندان بیش از 25 درصد افراد را درگیر می‌سازد.
علت حساسیت دندان فرسایش لایه محافظ روی سطح دندان است. به طوریکه عاج دندان بدون محافظ خواهد شد. عاج دندان حاوی لوله‌های کوچکی است که درون آن‌ها خالی است. هنگامی که انتهای این لوله‌ها باز باشد به مایعات گرم یا سرد اجازه می‌دهد که به عصب دندان رسیده و سبب بروز درد شوند. افراد مبتلا به حساسیت دندان به علت مواجهه این لوله‌ها با باکتری بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان قرار دارند.
در حال حاضر درمان حساسیت دندان شامل بستن این لوله‌ها با ماده‌ای به نام نانوهیدروکسی آپاتیت است. با این حال، این ماده به اندازه کافی مقاوم نبوده و نیز قادر به جلوگیری از نفوذ باکتری نمی‌باشد.
در مطالعه حاضر محققان به نانوهیدروکسی آپاتیت ترکیبی از چای سبز را اضافه کردند. این ترکیب اپی‌گالوکاتچین-3- گالات (ECGC) است که فعال‌ترین پلی‌فنول موجود در چای سبز می‌باشد. 
یافته‌ها نشان داد که این ترکیب میکروتوبول‌های عاج دندان را مسدود کرده و سبب کاهش نفوذپذیری آن می‌شود. همچنین این ماده در برابر سایش و فرسایش مقاوم است. 
منبع:

Yu J et al. ACS Applied Materials & Interfaces 2017 Volume 9: Page 25796-25807

تعداد بازدید: 1325

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha