چرا افراد با سابقه سرطان سینه باید ورزش کنند؟
پزشک شما

چرا افراد با سابقه سرطان سینه باید ورزش کنند؟

10 شهریور 1395

استرس بیش از حد می تواند در افرادی که سابقه سرطان سینه داشته اند منجر به بروز مشکلات حافظه شود. با این حال، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ورزش می تواند مانع بروز این مشکلات شود.
در این مطالعه اطلاعات مربوط به مشکلات حافظه و ورزش را در بیش از 1800 زن که در گذشته به سرطان سینه مبتلا بوده اند مورد ارزیابی قرار گرفت. ابزاری به نام شتاب سنج در اختیار 362 نفر آن ها قرار داده شده بود تا فعالیت هایشان ردیابی شود.
در هر دو گروه فعالیت بدنی متوسط یا شدید (مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، دویدن یا شرکت در کلاس های ورزشی) سبب کاهش خستگی و استرس شد. این امر دارای فواید روانی بوده و منجر به بهبود وضعیت حافظه شد. میزان بالاتر فعالیت بدنی با اعتماد به نفس بیشتر و اضطراب کمتر مرتبط بود. این بهبودی با کاهش احساس بروز مشکلات حافظه مرتبط بود.
محققان دریافتند که فعالیت بدنی متوسط تا شدید از نظر روانی به نفع زنان بوده و به حفظ حافظه آن ها کمک می کند. علت مشکلات مربوط به حافظه که بعد از درمان سرطان رخ می دهد اغلب به درمان بیماری با روش شیمی درمانی یا پرتودرمانی نسبت داده می شود. با این حال، نتایج این مطالعه نشان می دهد مشکلات حافظه که توسط خود افراد گزارش شده است می تواند تا حدودی احساسی باشد. به عقیده محققان این زنان وحشت زده و خسته بوده و از نظر احساسی ضربه خورده اند و نیز اعتماد به نفس پایینی دارند که این امر می تواند در احساس بروز مشکلات حافظه نقش داشته باشد.
منبع:


Relationship between self-reported and objectively measured physical activity and subjective memory impairment in breast cancer survivors: role of self-efficacy, fatigue and distress. Psycho-Oncology, 2016
 

تعداد بازدید: 1939

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha