چرا بعد از مصرف چغندر رنگ ادرار قرمز می‌شود؟
پزشک شما

چرا بعد از مصرف چغندر رنگ ادرار قرمز می‌شود؟

3 اسفند 1396

اگر شما از جمله افرادی هستید که به مصرف چغندر علاقه دارید ممکن است بعد از مصرف آن با مشکلی که قرمز شدن رنگ ادرار و مدفوع است، مواجه شده باشید. اصطلاحی که برای حضور رنگدانه‌های قرمز چغندر در ادرار یا مدفوع به کار می‌رود بیتوریا (beeturia) است که در حدود 10 تا 14 درصد افراد بعد از خوردن چغندر مشاهده می‌شود.
علت قرمز شدن رنگ ادرار و مدفوع مشخص نیست، اما محققان حدس می‌زنند که عدم توانایی افراد برای جذب رنگدانه‌های قرمز سبب دفع آن از طریق ادرار و مدفوع می‌شود.
بیتوریا عمدتاً بی‌ضرر است، اما می‌تواند نشانه کمبود آهن در برخی افراد باشد. این پدیده در 45 درصد کسانی که مکمل آهن دریافت می‌کنند و در 80 درصد افرادی که کم‌خونی آن‌ها درمان نشده مشاهده می‌شود.
رنگدانه‌های قرمز رنگ در چغندر بتالائین (betalains) نامیده می‌شود. این آنتی‌اکسیدان‌های قوی در هر سلول از چغندر وجود دارند. محققان ایتالیایی نشان داده‌اند که بتالائین می‌تواند در مطالعاتی که در آزمایشگاه انجام می‌شود سلول‌های سرطان روده بزرگ را از بین ببرد.
محققان انگلیسی نیز دریافته‌اند که بین اسید اگزالیک (ترکیب موجود در اغلب سنگ‌های کلیه) و بیتوریا ارتباط وجود دارد. به اعتقاد آن‌ها رنگدانه‌های قرمز به طور طبیعی در معده و روده تجزیه می‌شوند. هنگامی که میزان اسید اگزالیک بالا باشد رنگ قرمز تجزیه نشده و می‌تواند منجر به قرمز شدن مدفوع در افرادی شود که معمولاً بیتوریا را تجربه نمی‌کنند. اسید اگزالیک در بسیاری از غذاها مانند اسفناج، ریواس و پودر کاکائو وجود دارد. مصرف این مواد غذایی همراه با چغندر می‌تواند سبب قرمز شدن رنگ مدفوع شود.
اگر شما همیشه بیتوریا را تجربه می‌کنید نگرانی در مورد آن وجود ندارد. اما اگر برای اولین بار آن را تجربه کرده‌اید و در مورد میزان آهن بدنتان نگران هستید می‌توانید با پزشک در این رابطه مشورت کنید.
منبع:

Medical News Today: 17 September 2017
 

تعداد بازدید: 1450

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha