چرا ورزش کردن هم برای جسم و هم برای ذهن سودمند است؟
پزشک شما

چرا ورزش کردن هم برای جسم و هم برای ذهن سودمند است؟

6 شهریور 1397

تحقیقات دانشمندان سوئدی نشان می‌دهد که چگونه عضلات در کاهش سطوح شاخص‌های استرس در خون موثر هستند. حتی قبل از آن که این مکانیسم مشخص شود مطالعات نشان داده‌ بودند که ورزش نه تنها به چربی‌سوزی کمک می‌کند، بلکه برای ذهن انسان نیز سودمند است. 
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که درگیر شدن عضلات در طی ورزش سبب تولید آنزیمی می‌شود که کینورنین را تجزیه می‌کند. کینورنین ترکیبی است که میزان آن در خون افراد مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات روحی و روانی بالاتر است. آنزیم تولید شده توسط عضلات کینورنین را به اسید کینورنیک  تبدیل می‌کند. اسید کینورنیک قادر نیست از سد مغزی – خونی عبور کرده و وارد مغز شود. بنابراین مغز از تغییرات ناشی از استرس که در افسردگی مشاهده می‌شود، محافظت می‌گردد. 
محققان بر این باورند که اسید کینورنیک بر گیرنده‌ای به نام GPR35 که بر روی سلول‌های چربی و در سیستم ایمنی وجود دارد، اثر می‌گذارد. این امکان وجود دارد که بر اثر فعالیت اسید کینورنیک در این گیرنده چربی سفید به چربی قهوه‌ای تبدیل شود. این امر می‌تواند سبب تقویت سوخت و ساز (متابولیسم) و کاهش قند خون شود. از سوی دیگر، اسید کینورنیک با اثر بر سلول‌های ایمنی التهاب را کاهش می‌دهد.
در مطالعه‌ای به گروهی از موش‌ها رژیم غذایی پرچرب داده شد که سبب افزایش قند خون و اضافه وزن گردید. سپس به این موش‌ها به طور روزانه اسید کینورنیک تزریق شد. تزریق این ترکیب سبب شد علیرغم دریافت رژیم غذایی پرچرب وزن افزایش نیافته و تحمل گلوکز (شاخص اختلالات متابولیک) بهبود یابد. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که چرا تمرینات ورزشی برای بدن مفید بوده و در طولانی مدت می‌تواند به پیدایش درمان‌های جدید برای چاقی و دیابت کمک کند.
به گفته محققان نتایج این مطالعه در مراحل ابتدایی قرار داشته و برای تائید آن نیاز به انجام مطالعات بیشتر است.
منبع:

Leandro Z. Agudelo et al. Cell Metabolism 2018; Volume 27: Pages 378-392.
 

تعداد بازدید: 1055

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha