چرا چاقی شکمی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد؟
پزشک شما

چرا چاقی شکمی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد؟

10 مهر 1397

می‌دانیم که اضافه وزن و چاقی سلامتی را تهدید می‌کند. اما کمتر به این امر توجه می‌شود که چاقی شکمی خطرناک‌ترین نوع چاقی است. همچنین دانسته‌ها در مورد مکانیسمی که سبب می‌شود چاقی شکمی در بروز بیماری‌ها نقش داشته باشد به خوبی مشخص نشده است. در این راستا نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که چگونه یک آنزیم تولید شده توسط کبد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. 
یافته‌های حاصل از تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که چاقی شکمی با دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مرتبط است. مشخص شده که به خصوص در زنان بالاتر بودن نسبت دور کمر به دور باسن خطر ابتلا به مشکلات قلبی و متابولیکی را افزایش می‌دهد. همچنین در برخی مطالعات مشاهده شده که چربی شکمی در صورت بروز التهاب بسیار خطرناک است. التهاب موضعی در بافت چربی سبب اختلالات کاردیومتابولیکی مانند مقاومت به انسولین می‌شود. با این حال، علت دقیق ارتباط بین التهاب بافت چربی با بروز اختلالات کاردیومتابولیکی مشخص نشده است. 
در مطالعه‌ای که اخیراً بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد تاثیر مهار آنزیمی به نام DPP4 در کاهش التهاب چربی شکمی بررسی گردید. علت انتخاب این آنزیم آن است که در افراد مبتلا به دیابت تجویز مهارکننده‌های DPP4 در کنترل علائم بیماری موثر است. مهارکننده‌های مذکور از تداخل این آنزیم با هورمون محرک انسولین ممانعت به عمل می‌آورند.
نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که مهار آنزیم DPP4 در سلول‌های کبدی سبب کاهش  التهاب بافت چربی و نیز کاهش مقاومت به انسولین می‌شود. مقاومت به انسولین مشکل اصلی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. به گفته محققان اگر نتایج مطالعه فوق در تحقیقات آینده تائید شود، درمان جدیدی برای دیابت نوع 2 ایجاد می‌گردد. در صورتیکه راهی برای مهار DPP4 در انسان یافت شود می‌توان به درمان دیابت نوع 2 ناشی از چاقی امیدوار شد.
منبع:

Devram S. Ghorpade et al. Nature 2018.
 

تعداد بازدید: 1724

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha