چربی های گیاهی برای مبتلایان به کرون مفیدند
پزشک شما

چربی های گیاهی برای مبتلایان به کرون مفیدند

1 آذر 1396

هرچند رژیم غذایی پرچرب برای سلامتی مضر است اما بر اساس نوع چربی‌های موجود در رژیم غذایی این اثر می‌تواند متفاوت باشد. محققان نشان داده‌اند که رژیم غذایی پرچرب که حاوی چربی‌های گیاهی است منجر به تغییرات خاصی در باکتری‌های روده شده و التهاب را می‌کاهد.
بیماری کرون نوعی بیماری التهابی روده است که سبب التهاب روده، کرامپ و اسهال می‌شود. علت بروز بیماری کرون نامشخص است. در مطالعه فوق رژیم غذایی حاوی چربی‌های مفید مشتق شده از گیاهان شامل روغن نارگیل یا کره کاکائو سبب تغییر در باکتری‌های روده شد. 
به گفته محققان این یافته‌ها قابل توجه است. زیرا نشان می‌دهد که در مبتلایان به بیماری کرون تنها تغییر نوع چربی رژیم غذایی می‌تواند اثرات سودمندی بر باکتری‌های روده و التهاب داشته باشد. در این شرایط کافی است که بیماران به جای چربی‌های مضر از چربی‌های مفید استفاده کنند.
مطالعه حاضر اولین مطالعه‌ای است که ارتباط تغییرات خاص در باکتری‌های روده (میکروبیوم) را با بیماری کرون نشان می‌دهد. همچنین اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه رژیم غذایی پرچرب می‌تواند سبب تغییر باکتری‌های روده به منظور مقابله با التهاب شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که کدام چربی‌های مفید و مضر سبب تفاوت در میکروبیوم روده و سلامت بیشتر می‌شوند. هدف محققان در مطالعات آینده شناسایی میکروبیوم‌های دوستدار چربی‌های مفید است تا از آن‌ها به عنوان پروبیوتیک استفاده کنند.
به گفته محققان رژیم غذایی می‌تواند بدون عوارض جانبی و خطراتی که معمولاً از مصرف داروها ناشی می‌شود، به برخی بیماران کمک کند.
منبع:

Presented their findings at the Digestive Disease Week annual conference, held in Chicago, IL, 2017

تعداد بازدید: 1420

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha