چه نوع فعالیت بدنی در کاهش وزن و حفظ آن موثرتر است؟
پزشک شما

چه نوع فعالیت بدنی در کاهش وزن و حفظ آن موثرتر است؟

13 اردیبهشت 1397

تحقیقات انجام شده در دانشگاه آلاباما نشان می‌دهد که ترکیبی از رژیم غذایی کم‌کالری و فعالیت بدنی با شدت بالا می‌تواند از افزایش وزن مجدد در کسانی که وزن کم کرده‌اند، پیشگیری کند.
یکی از مشکلات عمده زمانی که فرد کالری رژیم غذایی خود را محدود می‌کند، از دست دادن توده عضلانی است. درنتیجه متابولیسم (سوخت و ساز) کاهش می‌یابد تا با محدودیت دریافت غذا تطابق یابد. به گفته محققان 80 درصد کسانی که وزن کم می‌کنند طی 4 تا 5 سال تمام وزن از دست داده را مجدداً به دست می‌آورند.
مشخص شده که فعالیت بدنی متوسط، مانند پیاده‌روی سریع، در هنگام محدود کردن کالری دریافتی روند کاهش متابولیسم را کندتر می‌کند. در مطالعه جدید محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا تمرینات اینتروال با شدت بالا (HIIT) می‌تواند در این زمینه اثربخش‌تر باشد یا خیر. HIIT به معنای تمرینات با شدت بالا در بازه‌های زمانی کوتاه است. به عنوان مثال، فرد مدتی بر روی تردمیل می‌دود و سپس پیاده‌روی می‌کند. سپس این چرخه را برای 4 تا 5 بار تکرار می‌کند.
نتایج نشان داد که در صورت برخورداری از رژیم غذایی کم‌کالری، فعالیت بدنی با شدت بالا سبب حفظ توده عضلانی شده و بر نحوه استفاده بدن از گلوکز (قند)، به عنوان منبع انرژی، اثر می‌گذارد. یافته‌های مطالعه فوق به افراد چاق در حفظ وزن کاهش یافته کمک می‌کند. حفظ وزن کاهش یافته خطر دیابت و سایر بیماری‌های مرتبط با چاقی را کاهش داده و به بهبود فشارخون کمک می‌کند.
مطالعات قبلی نشان داده‌اند که ورزش مداوم با شدت متوسط کالری بیشتری می‌سوزاند. اما تحقیقات بیشتر نشان داد که در افرادی که HIIT انجام می‌دهند میزان کاهش وزن با انجام 20 دقیقه ورزش مشابه افرادی است که 60 دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام می‌دهند. یکی از دلایلی که افراد ورزش نمی‌کنند کمبود وقت است. فعالیت بدنی HIIT  به زمانی حدود یک سوم ورزش مداوم نیاز دارد. 
منبع:

Rachel A. H. Davis et al. American Journal of Physiology - Endocrinology And Metabolism 2017; Volume 313: Page E243-E256.
 

تعداد بازدید: 1259

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha