کاهش فشارخون با رژیم غنی از پتاسیم
پزشک شما

کاهش فشارخون با رژیم غنی از پتاسیم

20 شهریور 1396

پرفشاری خون یک قاتل خاموش است که در سراسر جهان 1 میلیارد نفر را مبتلا کرده است. پژوهش ها نشان می دهد رژیم غذایی حاوی سدیم و نمک زیاد منجر به پرفشاری خون می شود. به تازگی مرور مطالعات گذشته نشان داده پتاسیم نیز نقش اساسی در کنترل فشارخون دارد.
پتاسیم در انتقال پیام های عصبی، انقباض عضلات، سلامت استخوان، کاهش خطر سنگ کلیه، حفظ ضربان قلب و حذف مواد زائد سلولی نقش دارد. پتاسیم در سبزیجات، ماهی سالمون، ماست، شیر بدون چربی، بادام، قارچ و سبوس یافت می شود.
زمانی که رژیم غذایی غنی از پتاسیم باشد کلیه ها نمک و آب بیشتری دفع می کنند. بنابراین پیروی از رژیم پرپتاسیم مانند یک دیورتیک (مدر) عمل می کند. پتاسیم در حفظ فشارخون در محدوده طبیعی موثر است. بنابراین کاهش دریافت نمک به تنهایی ممکن است به منظور کنترل پرفشاری خون کافی نباشد.
طبق دستورالعمل های موجود افراد بالغ باید روزانه 4/7 گرم پتاسیم به منظور کاهش فشارخون دریافت کنند. این میزان پتاسیم سبب کاهش اثرات مصرف نمک شده و از بروز سنگ کلیه و از دست دهی استخوان نیز جلوگیری می کند. محققان توصیه می کنند میزان پتاسیم مواد غذایی به برچسب مواد غذایی اضافه شود تا به افراد در تصمیم گیری برای  مصرف پتاسیم  کمک کند.
منبع: 


Cardiovascular benefits associated with higher dietary K+ vs. lower dietary Na+: evidence from population and mechanistic studies. American Journal of Physiology - Endocrinology and Metabolism, 2017.
 

تعداد بازدید: 1542

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha