کمبود سلنیوم با بروز سرطان کبد مرتبط است.
پزشک شما

کمبود سلنیوم با بروز سرطان کبد مرتبط است.

30 آبان 1395

سلنیوم (Se) در مواد غذایی مانند ماهی، گوشت، شیر و تخم مرغ یافت می شود. سلنیوم یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در خاک و گیاهان یافت می شود و از طریق مواد غذایی مصرفی وارد بدن انسان ها و حیوانات می گردد. خاک اروپا نسبت به سایر مناطق جهان به خصوص آمریکای شمالی دارای سلنیوم کمتری است و درجات مختلف کمبود سلنیوم در جمعیت عمومی شایع می باشد. این امر علت دریافت مکمل سلنیوم را در جیره غذایی دام های آلمانی نشان می دهد.
کمبود سلنیوم خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش می دهد. به طوریکه دانشمندان نشان داده اند کمبود این ماده مغذی با افزایش خطر سرطان کبد در ارتباط است. بر طبق این یافته خطر ابتلا به سرطان کبد در یک سوم جمعیتی که کمترین میزان سلنیوم را داشتند 5 تا 10 برابر بیشتر بود. مطالعات قبلی نیز نشان داده بودند که وضعیت سلنیوم شخص با خطر بروز سرطان روده بزرگ مرتبط است.
در این مطالعه یک تیم تحقیقاتی در اروپا اطلاعات مربوط به 477 هزار نفر را بررسی کرده و افرادی را که طی 10 سال پیگیری به سرطان کبد مبتلا شدند انتخاب کردند. میزان سلنیوم خون این افراد با افراد سالم مقایسه شد.
منبع:


Prediagnostic selenium status and hepatobiliary cancer risk in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition cohort. Am J Clin Nutr., 2016

 

تعداد بازدید: 1989

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha