کمبود کدامیک از مواد مغذی در افراد سالمند شایع‌تر است؟
پزشک شما

کمبود کدامیک از مواد مغذی در افراد سالمند شایع‌تر است؟

20 خرداد 1397

اخیراً در مطالعه‌ای مشخص شده که از هر 2 فرد بالای 65 سال یک نفر به کمبود ویتامین D مبتلا است. در مطالعه مذکور تاثیر عوامل محیطی، سبک زندگی و ژن‌ها بر روی سلامت و وضعیت ریزمغذی‌ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی) در افراد سالمند بررسی شده است. بدین منظور اطلاعات مربوط به 1079 فرد سالمند که در محدوده سنی 65 تا 93 سال قرار داشتند، جمع‌آوری شد. سپس وضعیت 4 ریزمغذی شامل ویتامین D، فولات، ویتامین B12 و آهن در این افراد ارزیابی گردید.
نتایج حاصل از مطالعه فوق نشان داد در 52 درصد افراد سالمند سطوح ویتامین D خون ناکافی و کمتر از 50 نانومول بر لیتر (nmol/L) بود. در 27 درصد افراد سالمند میزان ویتامین B12 کمتر از حد طبیعی بود. همچنین در 11 درصد افراد میزان آهن خون بسیار پایین بود و 9 درصد افراد نیز دارای میزان فولات کافی در خون خود نبودند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد در افراد سالمند دریافت ریزمغذی‌ها از طریق رژیم غذایی ناکافی است. اغلب سالمندان مبتلا به کمبود ویتامین‌ها بسیار مسن و از نظر جسمی غیرفعال بودند.
به گفته محققان دریافت مکمل‌های غذایی می‌تواند سبب بهبود سطوح ریزمغذی‌ها در خون شود. با این حال، توصیه می‌شود افراد سالمند ابتدا به پیروی از رژیم غذایی سالم و مغذی پرداخته و سپس در صورت نیاز مکمل دریافت نمایند.
منبع:

Romy Conzade et al. Nutrients 2017.
 

تعداد بازدید: 1066

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha