کنترل وزن در تعطیلات با فعالیت بدنی
پزشک شما

کنترل وزن در تعطیلات با فعالیت بدنی

2 مهر 1390

شاید شما نیز از جمله افرادی هستید که فکر می کنید در تعطیلات باید فقط استراحت کرد و نباید با فعالیت بدنی زیاد خودتان را خسته کنید و شاید از آن دسته افراد هستید که تفریح و استراحت را معادل با عدم فعالیت بدنی  می دانید. اگر این چنین است باید بدانید که کاملا در اشتباهید و در تعطیلات نیز به خوبی می توان خستگی را در کنار ورزش و فعالیت بدنی از تن به در کرد.

درست است که تعطیلات فرصتی برای استراحت و فراغت از مشغله و کار و استرس های روزمره را فراهم می آورد ولی نباید به معنای شکستن عادت های سالم شما باشد. با کمی برنامه ریزی می توانید از تعطیلات خود لذا ببرید و در کنار آن تناسب اندام خود را نیز حفظ کنید. برنامه شما برای تعطیلات تان هر چه که باشد شما می توانید از افزایش یافتن وزنتان پیشگیری نمایید.

حتما دیده اید که بسیاری از افراد پس از به پایان رسیدن تعطیلات مشاهده می کنند که وزنشان اضافه شده است و این اتفاق به خصوص برای افرادی که اضافه وزن دارند و می خواهند وزنشان کاهش یابد ، ناراحت کننده است.

لازم است بدانید که در تعطیلات نیز می توان به راحتی عادات رفتاری سالم و تناسب اندام را حفظ نمود و این یک پدیه طبیعی نخواهد بود که شما پس از یک سفر چند روزه و یا تعطیلات دچار افزایش وزن گردید.

توجه به نکات ذیل شما را در این راه کمک می نماید:

• اگر سفر شما از طریق رانندگی در جاده است: در بین راه استراحت های  کوتاه برای قدری نرمش کششی و پیاده روی در نظر بگیرید، اگر تنها 3 بار برای 10 دقیقه توقف نمایید در مجموع 30 دقیقه فعالیت دارید. در این استراحت های کوتاه می توانید به دویدن ملایم و پیاده روی و تمرینات کششی و یا قدری پیاده روی و گردش با فرزندتان و خانواده بپردازید.

• اگر با هواپیما سفر می کنید: وقتی که با هواپیما سفر می کنید از هر فرصتی برای افزایش فعالیت بدنی استفاده کنید. برای مثال از پله ها استفاده کنید و خودتان وسایل و چمدان هایتان را حمل کنید. به جای اینکه مدت زمان زیادی را در فرودگاه منتظر پروازتان بنشینید از این فرصت برای پیاده روی و فعالیت بدنی استفاده نمایید. شما در مدت انتظار برای پرواز حتما حداقل 20 دقیقه فرصت را برای پیاده روی دارید پس از همین فرصت استفاده کنید. اگر سفر شما خیلی طولانی است فکر خوبی است که هر زمان که میسر شد از جای خود بلند شوید و به بهانه ای در راهروی هواپیما حرکت کنید.

• اگر با اتوبوس و یا قطار به سفر می روید: شما می توانید در قطار زمانی را به پیاده روی بپردازید به جایی که فقط استراحت کرده و به رستوران قطار مراجعه نمایید. در صورت سفر با اتوبوس نیز در هنگام استراحت بین جاده ای فقط وقتتان را به خوردن در رستورانهای بین راهی اختصاص نداده و از مناظر طبیعی نیز در هنگام قدم زدن لذت ببرید.

• وقتی به هتل مراجعه می نمایید: قبل از ترک منزل از امکانات هتل یا مکان هایی که مورد نظرتان هستند مطلع گردید برای مثال برخی هتل ها ممکن است دارای استخر شنا و یا زمین تنیس و یا محوطه برای پیاده روی و یا باشگاه ورزشی باشند. سپس همراه خودتان لباس و کفش مناسب را بردارید. اگر هتل منتخب تان هیچ یک از امکانات مربوطه را ندارد پرس و جو کنید که آیا در نزدیکی هتل  باشگاه و یا تسهیلاتی برای ورزش و پیاده روی وجود دارد و یا خیر و گاهی ممکن است یکسری تسهیلات ورزشی ای در حوالی هتل ها باشند که به مهمانان هتل نیز تخفیف دهند، لذا در این موارد از مسوولین هتل پرس و جو نمایید.

• به هر کجا که سفر می کنید می توانید تندرستی را با خود ببرید: می توانید برخی از تجهیزات ورزشی با وزن سبک را همراه خود ببرید مانند: طناب، بدمینتون، بومرنگ، توپ و... و همچنین می توانید حرکات نرمشی و کششی و پیاده روی را در برنامه خود قرار دهید. بدین ترتیب حتی اگر امکانات ورزشی خاصی در سفر موجود نباشند نیز خودتان می توانید در فرصت های مناسب به ورزش و فعالیت بدنی بپردازید.

• اگر هیچ امکانات انجام ورزش برای شما وجود ندارد: بهترین ورزش انجام پیاده روی روزانه است که شما می توانید حتی در فضای دربسته نیز آن را تجربه نمایید.

یکی از سوالات رایج در زمینه فعالیت بدنی آنست که حداقل زمانی که در طی روز باید به ورزش اختصاص دهید چقدر می باشد؟ متخصصین رشته های مختلف پزشکی پیشنهاد می نمایند که روزانه حداقل 30 دقیقه را به ورزش و فعالیت بدنی اختصاص دهید که این می تواند حتی به صورت یک پیاده روی ساده باشد. شما بدین ترتیب در طی تعطیلات نیز می توانید تندرستی خود را حفظ نمایید.

البته باید بدانید برای کاهش وزن شما معمولا نیاز به پیاده روی به مدت یک ساعت در روز خواهید داشت. لذا آنچه در هنگام تعطیلات و سفر باید بدان توجه نمایید آنست که شاید انجام رژیم غذایی کاملا محدود شونده در این زمانها امکان پذیر نباشد، ولی شما با ایجاد یک اعتدال در مواد غذایی خوراکی و نیز فعالیت بدنی می توانید از افزایش ناامید کننده در پایان سفر پیشگیری نمایید.

 

تعداد بازدید: 2486

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha