گوشت قرمز سرخ شده خطر سرطان پرستات را بالا میبرد
پزشک شما

گوشت قرمز سرخ شده خطر سرطان پرستات را بالا میبرد

5 مهر 1391

بر طبق نتایج مطالعات جدید، استیک سرخ شده در ماهیتابه می تواند خطر بروز سرطان پروستات را تا 40% افزایش دهد. طبق گزارش پژوهشگران پخت در دمای بالا باعث رهاسازی ترکیبات شیمیایی سرطان زا در غذا می شود.
پژوهشگران کالیفرنیای جنوبی و انستیتو سرطان کالیفرنیا اطلاعات حدود 2000 مرد را بررسی کردند. بیش از نیمی از مردان مبتلا به سرطان پیشرفته بودند. این افراد پرسشنامه هایی در مورد نوع و میزان گوشت قرمز و گوشت مرغ  مصرفی خود و هم چنین نحوه طبخ  مثل سرخ کردن، پختن یا گریل کردن گوشت تکمیل کردند.
نتایج نشان داد مردانی که بیش از 5/1 واحد استیک سرخ شده در هفته مصرف می کنند تا 30% خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پیشرفته دارند. بعلاوه مردانی که بیشتر از 5/2 واحد گوشت استیک پخته شده در دمای بالا مصرف می کنند تا 40% شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان پیشرفته دارند. از این میان بویژه همبرگر با افزایش خطر سرطان پروستات مرتبط بود. مردانی که بیشتر از گوشت مرغ پخته استفاده می کردند کمترین خطر را برای ابتلا به سرطان داشتند و سرخ کردن گوشت مرغ نیز این خطر را افزایش میداد.
 پژوهشگران علت این امر را تشکیل کارسینوژن های صدمه زننده به DNA یا آمین های هتروسایکلیک در طول فرآیند پخت می دانند. این ترکیبات سرطان زا  زمانیکه آمینواسیدها و  قندها برای مدت طولانی تحت دمای بالا قرار می گیرند  تشکیل می شوند.
 

منبع:

University of Southern California, news release, August 2012

تعداد بازدید: 3276

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha