یک کودک سالم و متناسب باشید: صحبتی با کودکان
پزشک شما

یک کودک سالم و متناسب باشید: صحبتی با کودکان

3 مهر 1390

یکی از اقدامات مفیدی که والدین می توانند برای اصلاح تغذیه کودک خود انجام دهند این است که با وی صحبت کنند و اهمیت تغذیه سالم را به وی توضیح دهند. اگر دارای کودکی هستید که در سنین دبستان قرار دارد و قابلیت فهم و درک دارد، می توانید صحبت هایی مشابه متن زیر را با فرزند خود انجام دهید. لازم نیست که همه مطالب را در طی یک جلسه به کودکتان بگوید می توانید در چند نوبت اطلاعات وی را افزایش دهید:

امروزه در مورد سلامت کودکان بحث های زیادی است. والدین، پزشکان، معلمان و بطور کلی کسانی که مسئولیت مراقبت از کودکان را بر عهده  دارند  همواره درصدد هستند بدانند چگونه می توان به کودکان کمک کرد تا سالم تر باشند.

سالم و متناسب بودن یعنی اینکه فرد خوب بخورد، مقدار زیادی فعالیت بدنی داشته باشد و دارای وزن مناسب باشد. اگر شما سالم و متناسب باشید، بدنتان خوب کار می کند، احساس خوبی دارید و قادر خواهید بود  کارهایی را که می خواهید مانند دویدن و بازی کردن با دوستانتان را انجام دهید.

بخشی از این کار تنها از عهده والدین برمی آید مثل تهیه وعده های غذایی سالم یا تصمیم گیری برای یک کوهنوردی یا پیاده روی خانوادگی. اما وقتی موضوع سلامتی فرد به میان می آید، کودکان نیز می توانند وارد عمل شده و مسوولیتی داشته باشند.

اگر شما کودکی هستید که می خواهد سالم باشد، در اینجا برای شما پنج قانون ارائه شده تا با رعایت آن قوانین بتوانید به خواسته خودتان برسید. فوت و فن این کار این است که سعی کنید تا این قوانین را در اکثر اوقات رعایت نمایید. البته بعضی روزها مثل روز تولدتان می توانید کمی کیک یا بستنی هم بخورید.

1.مواد غذایی متنوع استفاده کنید به خصوص میوه ها و سبزیجات:

ممکن است شما به غذایی خیلی علاقه داشته باشید اما انتخاب صحیح این است که غذاهای متنوع مصرف کنید. اگر شما مواد غذایی متفاوت مصرف کنید می توانید تقریبا تمام مواد مغذی ای را که بدنتان نیاز دارد، تامین کنید. غذاهای جدید را امتحان کنید یا غذاهای قدیمی که مدت هاست نخورده اید. هر چقدر که بزرگتر می شوید بعضی مواد غذایی مثل سبزیجات سبز بیشتر مورد پذیرش تان قرار خواهد گرفت. سعی کنید تا روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزیجات مصرف نمایید. دو واحد میوه و سه واحد سبزیجات.

نمونه ای که میتواند به شما کمک کند:

برای صبحانه: یک کاسه کوچک سالاد میوه

همراه ناهار: 6 تکه هویج کوچک

برای میان وعده: یک سیب

همراه شام: یک کاسه سالاد کاهو

2.اغلب اوقات آب و شیر بنوشید:

هرگاه که واقعا تشنه بودید، آب خنک بهترین گزینه برای رفع تشنگی شماست. امروزه در بیشتر مدارس شیر رایگان عرضه میشود و حتما دلیلی برای این کار وجود دارد.  کودکان برای ساخت استخوان های محکم به کلسیم نیاز دارند و شیر منبع خوبی برای این ماده معدنی است. نیاز کودکان به کلسیم چقدر است؟

اگر سن شما کمتر از 9 سال است، روزانه 2 لیوان شیر یا جانشین آن را مصرف کنید. می توانید هدف را بر مبنای مصرف روزانه 3 لیوان شیر یا جانشینش در نظر بگیرید. شما می توانید از شیر یا سایر منابع غنی از کلسیم استفاده نمایید. و یک نمونه :

2 لیوان (در حدود نیم لیتر) شیر کم چرب یا بدون چربی

1 برش پنیر

نصف لیوان ماست

احتمالا گاهی اوقات هم هوس یک نوشیدنی غیر از آب یا شیر می کنید، بنابراین نوشیدن یک لیوان آبمیوه 100% طبیعی در این مواقع، مناسب خواهد بود. اما سعی کنید تا نوشیدنی های حاوی شکر را محدود سازید، مثل نوشابه های گازدار، شربت و آبمیوه های صنعتی. آنها حاوی مقدار زیادی شکر هستند. شکر تنها کالری مصرفی را بالا می برد، بدون اینکه حاوی ماده مغذی مهمی باشد.

3. به صدای بدن خود گوش دهید:

وقتی شکمتان پر باشد چه احساسی دارید؟ وقتی غذا می خورید، به احساسی که بدنتان دارد توجه کنید و قبل از اینکه احساس ناراحتی کنید متوجه باشید که چه هنگام معده شما پر می شود. گاهی اوقات افراد، به دلیل اینکه نمی دانند چه زمانی باید خوردن خود را متوقف سازند، پرخوری می کنند. خوردن حجم بالایی از غذا سبب احساس ناراحتی در شما می گردد و با گذشت زمان سبب افزایش وزن و ایجاد خطراتی برای سلامتی شما می شود.

4. زمان تماشای تلویزیون را محدود سازید:

شما باید زمان صرف شده برای  تماشای تلویزیون،یا بازی های ویدیو یی و استفاده از کامپیوتر را محدود سازید. هر چقدر که زمان بیشتری را برای این فعالیت های نشسته اختصاص دهید، زمان کمتری برای ورزش و فعالیت بدنی مثل بسکتبال، دوچرخه سواری و شنا در اختیار خواهید داشت. سعی کنید تا روزانه بیشتر از 2 ساعت تلویزیون تماشا نکنید. البته این 2 ساعت شامل زمان لازم برای انجام تکالیف مدرسه با استفاده از کامپیوتر نمی باشد.

5. فعال باشید:

وظیفه شما به عنوان یک کودک- البته این کار لذت بخش و سرگرم کننده نیز هست- این است که بدانید به چه نوع ورزشی علاقه مندید. همه افراد به فوتبال یا بسکتبال علاقه ندارند. شاید شما کاراته یا والیبال را دوست داشته باشید. از والدین خود بخواهید تا به شما کمک کنند، ورزش مورد علاقه خود را انجام دهید. راه هایی بیابید تا بتوانید هر روز فعال تر از روز قبل باشید. می توانید لیستی از فعالیت های مورد علاقه خود تهیه کنید و هرگاه که پدر یا مادرتان گفتند که دیگر زمان تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر تمام شده، به لیست خود نگاهی بیاندازید.

اگر شما می خواهید تا کودکی سالم باشید، والدین می توانند کمک بزرگی به شما کنند. به عنوان مثال آنها می توانند خانه را پر از مواد غذایی سالم کنند و برای فعالیت های ورزشی خانوادگی برنامه ریزی نمایند. با والدین خود راجع به پنج مرحله ای که می خواهید انجام دهید صحبت کنید. شما حتی می توانید به آنها یکی دو مورد را هم آموزش دهید. اگر شما کودک سالمی هستید چرا نباید پدر یا مادر سالمی هم داشته باشید؟

 

 

 

تعداد بازدید: 2595

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha