10 درصد کاهش دریافت نمک هزینه های درمان را کاهش می دهد.
پزشک شما

10 درصد کاهش دریافت نمک هزینه های درمان را کاهش می دهد.

1 خرداد 1396

مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به بروز پرفشاری خون و افزایش خطر بیماری های قلبی - عروقی و سکته شود. نمک اصلی ترین منبع سدیم در رژیم غذایی است.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) اکثر مردم بیش از حد نمک مصرف می کنند. میزان نمک مصرفی افراد حدود 2 برابر بیشتر از مقادیر توصیه شده 5 گرم در روز است (12-9 گرم در روز به طور متوسط). تخمین زده می شود که مصرف زیاد نمک منجر به بروز 1648000 مورد مرگ ناشی از بیماری های قلبی در سراسر جهان می شود.
مطالعات انجام شده در کشورهای پردرآمد نشان می دهد که راهکارهای ملی برای کاهش دریافت نمک به منظور کاهش بروز پرفشاری خون و بیماری قلبی - عروقی موثر بوده و سبب کاهش هزینه ها شده است. با این حال اثربخشی این راهکارها در بیشتر کشورها نامشخص است. بنابراین محققان تاثیر کاهش دریافت نمک به میزان 10 درصد در طول بیش از 10 سال را در 183 کشور بر کاهش هزینه ها بررسی کردند. راهکارهای مورد استفاده برای کاهش دریافت نمک صنعت مواد غذایی، نظارت دولت و آموزش همگانی را هدف قرار داده بود.
بررسی ها نشان داد در سراسر جهان 10 درصد کاهش دریافت نمک طی 10 سال در هر کشور سبب پیشگیری از 8/5 میلیون سال زندگی با ناتوانی تعدیل شده (DALYs) ناشی از بیماری های قلبی - عروقی شده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.  DALYs از مجموع سال های از دست رفته به علت مرگ زودرس و سال های از دست رفته به علت زندگی توام با ناتوانی به دست می‌آید. 

منبع:


Cost effectiveness of a government supported policy strategy to decrease sodium intake: global analysis across 183 nations.The BMJ, 2017.
 

تعداد بازدید: 1798

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha