20 دقیقه ورزش خاصیت ضد التهابی دارد.
پزشک شما

20 دقیقه ورزش خاصیت ضد التهابی دارد.

3 خرداد 1396

ورزش کردن مزایای بی شماری برای بدن دارد. از جمله بر میزان سلول های ایمنی اثر می گذارد. در مطالعات گذشته مشخص شده که ورزش کردن خاصیت ضد التهابی دارد اما مکانیسم دقیق آن نامشخص است. مغز و سیستم عصبی سمپاتیک در هنگام ورزش فعال می شود تا بدن قادر به انجام فعالیت باشد. اعصاب سمپاتیک سبب افزایش ضربان قلب و افزایش فشارخون می شود. این فرآیند فعال سازی در طی ورزش سبب تولید پاسخ های ایمنی و تولید بسیاری از سیتوکین ها یا پروتئین ها مانند TNF می شود. TNF تنظیم کننده التهاب موضعی و سیستمیک بوده و به افزایش پاسخ های ایمنی کمک می کند.
در مطالعه حاضر 47 فرد با شدتی که بر اساس میزان سلامتی شان تنظیم شده بود بر روی تردمیل راه رفتند. قبل و بلافاصله بعد از 20 دقیقه ورزش نمونه خون افراد گرفته شد.
نتایج این مطالعه نشان داد یک جلسه ورزش متوسط به مدت حدود 20 دقیقه منجر به 5 درصد کاهش تعداد سلول های ایمنی تولید کننده TNF می شود. همچنین مشخص شد برای داشتن اثرات ضد التهابی یک جلسه ورزش حتماً نباید شدید باشد. بلکه 30-20 دقیقه ورزش متوسط شامل پیاده روی سریع کافی است. 
التهاب بخش حیاتی سیستم ایمنی بدن است. التهاب تلاش بدن به منظور التیام خود بعد از وارد آمدن جراحت، دفاع از خود در برابر عوامل خارجی مانند ویروس و باکتری و ترمیم بافت های آسیب دیده است. با این حال التهاب مزمن می تواند منجر به مشکلات جدی مرتبط با دیابت، بیماری سلیاک، چاقی و سایر بیماری ها شود. درک صحیح مکانیسم های تنظیم کننده پروتئین های التهابی می تواند به ایجاد درمان های جدید برای کمک به افراد مبتلا به بیماری های التهابی کمک کند.
منبع:


Inflammation and exercise: Inhibition of monocytic intracellular TNF production by acute exercise via β2-adrenergic activation. Brain, Behavior, and Immunity, 2016
 

تعداد بازدید: 1631

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha