8 ماده غذایی مفید برای سلامتی
دکتر حمید رضا فرشچی

8 ماده غذایی مفید برای سلامتی

11 اردیبهشت 1395

بر اساس مطالعات انجام شده 8 ماده غذایی که در حفظ وزن سالم و کاهش خطر بیماری های مختلف نقش دارند عبارتند از:
1- سیب
سیب یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها در حذف رادیکال های آزاد نقش دارند. رادیکال های آزاد سبب بروز تغییرات نامطلوب در بدن شده و در فرآیند پیری و بروز برخی بیماری ها نقش دارند.
برخی مطالعات حیوانی نشان داده اند که پلی فنول به عنوان یک آنتی اکسیدان موجود در سیب ممکن است سبب افزایش طول عمر شود. همچنین مشخص شده که مصرف روزانه سیب بعد از 6 ماه سبب کاهش کلسترول بد یا LDL به میزان 23 درصد و افزایش کلسترول خوب یا HDL به میزان 4 درصد می شود.
2- بادام
بادام غنی از مواد مغذی شامل منیزیم، ویتامین E، آهن، کلسیم، فیبر و ریبوفلاوین (ویتامین B2) می باشد. 94-91 درصد اسیدهای چرب بادام را اسیدهای چرب غیراشباع تشکیل می دهند. مطالعات نشان داده اند که مصرف بادام در یک رژیم غذایی سالم و متعادل به حفظ کلسترول خون در محدوده طبیعی و سلامت قلب و عروق کمک می کند. همچنین میزان فیبر بادام از سایر انواع آجیل بیشتر است.
3- کلم بروکلی
کلم بروکلی غنی از فیبر، کلسیم، پتاسیم، فولات و مواد مغذی گیاهی است. مواد مغذی گیاهی ترکیباتی هستند که در کاهش خطر بروز بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان ها موثر هستند. بروکلی همچنین حاوی ویتامین C و بتاکاروتن (نوعی آنتی اکسیدان) است. مصرف 100 گرم کلم بروکلی در روز می تواند 150 درصد نیاز روزانه به ویتامین C را تامین کند.
یکی دیگر از ترکیبات کلم بروکلی سولفورافان است که دارای خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی است. با این حال، پختن بیش از حد بروکلی بسیاری از مزایای آن را از بین می برد.
4- بلوبری
بلوبری غنی از فیبر، آنتی اکسیدان و مواد مغذی گیاهی است. بررسی ها نشان داده که مصرف بلوبری سبب کاهش خطر زوال شناختی در افراد مسن می شود. همچنین مشخص شده که مواد مغذی گیاهی موجود در بلوبری سبب کاهش فرآیند تشکیل سلول های چربی، تحریک تجزیه چربی ها و جلوگیری از چاقی می شود.
5- ماهی های چرب
برخی از انواع ماهی های چرب عبارتند از: سالمون، قزل آلا و ساردین. در ماهی ها چربی در بافت ها و اطراف روده وجود دارد. فیله آن ها حاوی 30 درصد چربی به خصوص اسید چرب امگا-3 است. امگا-3 در حفظ سلامت قلب و سیستم عصبی نقش داشته و همچنین برای بیماران مبتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت بسیار مفید است. از سوی دیگر، مطالعات نشان داده اند که سرعت پیشرفت سرطان پروستات با استفاده از یک رژیم غذایی کم چرب و مصرف مکمل روغن ماهی کاهش می یابد.
6- سبزیجات برگ سبز
مصرف بالای سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج می تواند از بروز دیابت نوع 2 پیشگیری کند. اسفناج به خصوص در حالت نپخته یا بخارپز شده غنی از آنتی اکسیدان است. همچنین غنی از ویتامین های A، B6، C، E، K و فولات و نیز سلنیم، روی، فسفر، مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز و آهن است.
7- جوانه گندم
جوانه گندم غنی از مواد مغذی حیاتی از جمله ویتامین E، فولات، تیامین (ویتامین B1)، روی، منیزیم، فسفر و اسیدهای چرب ضروری بوده و همچنین یک منبع خوب فیبر محسوب می شود.
8- آرد جودوسر
مصرف آرد جودوسر همراه با یک رژیم غذایی کم چرب و متعادل از نظر انرژی به علت دارا بودن فیبر محلول در کاهش کلسترول خون و درنتیجه سلامت قلب و عروق نقش دارد.
آرد جودوسر یک منبع غنی از کربوهیدرات های پیچیده و فیبر محلول بوده و سبب حفظ قند خون در محدوده طبیعی می شود. از سوی دیگر، آرد جودوسر از نظر ویتامین های گروه B، اسیدهای چرب امگا-3، فولات و پتاسیم نیز بسیار غنی است.
 

تعداد بازدید: 1972

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha