خستگی (Fatigue)

تقریبا همه افراد هر از چند گاهی با احساس فرسودگی و خستگی بیش از حد دست و پنجه نرم می کنند. اینها نمونه ای  از خستگی موقت است که معمولا علت مشخص و درمان نویدبخش دارند.

در سوی دیگر، خستگی مزمن قرار دارد که طولانی تر و شدید تر است و تقریبا وضعیت ثابتی است از احساس فرسودگی که با گذشت زمان توسعه می یابد و انرژی را تحلیل برده و ظرفیت ذهنی را کم می کند.خستگی در این سطح، حس سلامتی روانی واحساسی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

خستگی مترادف خواب آلودگی و فقدان انگیزه برای انجام کارها نیست ، اگرچه اغلب همراه تمایل زیاد به خوابیدن است.

هر چند بیشتراوقات خستگی می تواند ناشی از عادات روزمره شما باشد اما در مواردی، خستگی نشانه ای از یک مشکل پزشکی نهفته است که به مداوا نیاز دارد. بهتر است دلیل خستگی خود را بیابید و با اعمال تغییراتی ساده در شیوه زندگی نشاط را به زندگیتان بازگردانید.

اولین گام در رهایی از احساس خستگی،تهیه فهرستی اجمالی از عواملی است که ممکن است در ایجاد خستگی شما نقش داشته باشند.در بیشتر موارد شیوه زندگی،مشکلات روانشناختی یا بیماری از عوامل دخیل در ایجاد خستگی هستند.

عوامل شیوه زندگی:

اغلب احساس خستگی دلایل واضحی دارد، مثل:

  • سو‍‍ء مصرف مواد
  •  مصرف کافئین
  •  فعالیت ورزشی بیش از حد
  • بی تحرکی
  • فقدان خواب
  •  داروها، مثل آنتی هیستامین(ضد حساسیت)،داروهای سرماخوردگی و سرفه، داروهای مسکن، قلب، فشار خون و برخی از داروهای ضد افسردگی.
  • عادات ناسالم غذا خوردن

مشکلات روانشناختی:

خستگی از نشانه های معمول مشکلات سلامت ذهن است.از قبیل:

  • نگرانی
  • افسردگی (افسردگی شدید)
  • سوگ و اندوه
  • استرس

بیماری:

خستگی شدید و دائمی ممکن است ناشی از مشکل جسمی یا یک بیماری نهفته باشد، مثل:

  •  نارسایی حاد کبدی
  •  کم خونی
  • سرطان
  • نشانگان(سندروم) خستگی مزمن
  •  نارسایی مزمن کلیوی
  •  بیماری مزمن انسدادی ریوی(COPD)
  •  آمفیزم
  •  بیماری قلبی
  • هیپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید)
  • هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید)
  •  داروها مثل داروهای مسکن، داروهای قلب، داروهای فشار خون و برخی از داروهای ضد افسردگی
  • چاقی
  • بارداری
  •  دوره بهبودی از جراحی عمده
  •  سندرم پای نا آرام
  •  آپنه هنگام خواب(قطع تنفس هنگام خواب)
  •   دیابت نوع 1
  •  دیابت نوع 2

بیماری های مرتبط

وقتی خستگی شما ادامه می یابد، درخواهید یافت که با ایجاد تغییرات اندکی در شیوه زندگی خود یا درمان بیماری زمینه ای قدم بزرگی در بازیابی انر‍ژی و شوق فعالیت برداشته اید.

برای ملاقات با پزشک برنامه ریزی کنید:

اگرعلی رغم تلاش برای استراحت، کاهش استرس، تغذیه صحیح و نوشیدن مقدار زیادی مایعات ، احساس خستگی 2 هفته یا بیشتر طول کشید، جهت وقت گرفتن از پزشکتان تماس بگیرید.

مراجعه سریع به مراکز درمانی:

اگر خستگی در شما همراه با موارد زیر باشد از کسی بخواهید تا شما را به اورژانس ببرد:

  • خونریزی غیرطبیعی، شامل خونریزی از رکتوم یا بالا آوردن خون
  • کاهش یا افزایش وزن غیر موجه
  • درد شدید شکمی، لگن خاصره یا کمر درد
  • سردرد شدید

با 115 یا اورژانس منطقه ی خود تماس بگیرید:

اگر خستگی شما مربوط به مشکل سلامت روان است و علائم زیر را دارید باید کمک فوری دریافت کنید:

  • افکار آسیب رساندن به خود یا خودکشی
  • احتمال آسیب رساندن به دیگران

همچنین اگر خستگی توأم با هر یک از موارد زیر است تحت مراقبت فوری قرار بگیرید:

  • درد قفسه سینه
  • کوتاهی تنفس
  • ضربان قلب نامنظم یا تند
  • احساس از دست دادن هوشیاری