آنتی اکسیدان ها و تقویت گلبول های قرمز
پزشک شما

آنتی اکسیدان ها و تقویت گلبول های قرمز

31 خرداد 1391

طی فرآیند های طبیعی در بدن محصولات خطرناکی نیز تولید می شوند که رادیکال های آزاد مهم ترین آنها هستند،  از آنجا که رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری اند که می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند، بدن ما یک سد دفاعی آنتی اکسیدانی در برابر این مولکول ها ایجاد می کند. هرگاه سطح اکسیداسیون در بدن بیشتر از دفاع آنتی اکسیدانی باشد، استرس اکسیداتیو ایجاد می شود. این عدم تعادل در سبب شناسی بسیاری بیماری ها مثل بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان نقش دارد. به همین ترتیب اگر گلبول های قرمز خون قادر به دفاع کامل از خود در مقابل رادیکال‌های آزاد نباشند، آسیب دیده و تخریب می‌گردند، طی مطالعه اخیر محققین به این نتیجه رسیده اند که مصرف توت فرنگی ظرفیت آنتی اکسیدانی گلبول های قرمز را افزایش میدهد.

این مطالعه توسط محققین ایتالیایی و اسپانیایی، با هدف بررسی اثر مصرف توت فرنگی بر ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن انجام شد و نتایج آن در Food Chemistry  منتشر شده است. طی این تحقیق 12 فرد سالم به مدت 16 روز، هر روز 500 گرم میوه توت فرنگی را مصرف کرده و بعد از 4 ، 8 ، 12 و 16 روز ، و هم چنین یک ماه بعد  از این افراد نمونه خونی گرفته شد.

نتایج نشان داد مصرف منظم این میوه  می تواند ظرفیت آنتی اکسیدانی پلاسمای خون و هم چنین مقاومت گلبول های قرمز خون در برابر همولیز اکسیداتیو را بهبود ببخشد،از آنجا که این عارضه می تواند به بیماری های بسیار جدی منجر شود،  نتایج این مطالعه از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع مصرف  توت فرنگی پاسخ به استرس اکسیداتیو را در گلبول های قرمز افزایش می دهد. همچنین افزایش معنادار سطح ویتامین Cسرم در این افراد دیده شد.

نکته عملی :مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها با بهبود ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن و کاهش استرس اکسیداتیو تاثیر زیادی بر سلامت بدن و پیشگیری از بسیاری بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی و دیابت خواهند داشت. توصیه می شود روزانه منابع کافی از این مواد غذایی از جمله توت فرنگی را در برنامه غذایی خود بگنجانید

تعداد بازدید: 3452

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha