ارتباط آپنه خواب با بیماری‌های قلبی - عروقی
پزشک شما

ارتباط آپنه خواب با بیماری‌های قلبی - عروقی

23 بهمن 1396

آپنه انسدادی خواب (OSA) در 30-20 درصد بزرگسالان دیده شده و زمانی رخ می‌دهد که راه‌های هوایی فوقانی در طول خواب مسدود شوند و به طور موقت تنفس قطع شود. مشخص شده که OSA با خطر دیابت و بیماری‌های قلبی مرتبط است. اما مشخص نشده که آیا OSA علت این بیماری‌ها است یا فقط نشانه چاقی است که خود سبب بروز دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود.
تاخیر در درمان آپنه خواب حتی برای چند روز می‌تواند سطوح قند و چربی خون، هورمون‌های استرس و فشارخون را افزایش دهد. این مطالعه که در آن 31 بیمار مبتلا به OSA متوسط تا شدید مورد بررسی قرار گرفتند، از اولین مطالعاتی است که اثرات سریع آپنه خواب را بر متابولیسم در طول شب نشان می‌دهد. میانگین نمایه توده بدنی (BMI) شرکت‌کنندگان نشان‌دهنده ابتلا به چاقی بود که مشخصه رایج افراد مبتلا به آپنه خواب است.
نتایج نشان داد عدم استفاده از CPAP سبب عود OSA، اختلال خواب، افزایش ضربان قلب،  کاهش اکسیژن خون و نیز افزایش سطوح اسید چرب آزاد، گلوکز، کورتیزول و فشارخون در طول خواب می‌شود. هرچه OSA شدیدتر باشد این پارامترها بیشتر افزایش می‌یابند. CPAP دستگاهی است که فشار هوا را در گلو افزایش می‌دهد تا راه‌های هوایی در طول خواب باز نگه داشته شوند.
همچنین مشاهده شد اگر CPAP استفاده نشود، صبح هنگام فشارخون افزایش یافته و شریان‌ها علائم سفت شدن را نشان می‌دهند. با گذشت زمان افزایش فشارخون و سفتی شریان‌ها منجر به بروز بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که آپنه خواب مستقیماً با دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی مرتبط است و استفاده از CPAP برای درمان OSA از عوارض متابولیکی و قلبی - عروقی جلوگیری می‌کند.
منبع:

Chopra S et al. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2017; Volume 102: Page 3172-3181.
 

تعداد بازدید: 1266

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha