ارتباط مصرف بادام زمینی با کاهش خطر مرگ و میر
پزشک شما

ارتباط مصرف بادام زمینی با کاهش خطر مرگ و میر

20 اسفند 1394

آجیل سرشار از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب غیراشباع، فیبر، ویتامین ها، آنتی اکسیدان های فنولیک، آرژنین و سایر فیتوکمیکال ها است. تمام این مواد مغذی به علت دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و حفظ عملکرد اندوتلیال برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.
مطالعات گذشته ارتباط مصرف آجیل با مرگ و میر پایین را در افراد سفید پوست با درآمد کم نشان داده اند. در مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است برای اولین بار مشخص شد که مصرف آجیل و بادام زمینی به طور یکسان سبب افزایش سلامت قلب در تمام نژادها(سیاهپوستان، سفیدپوستان و آسیایی ها) می گردد.
این مطالعه بر روی 3 مطالعه کوهورت بزرگ انجام شد. شرکت کنندگان این مطالعه شامل بیش از 70000 آفریقایی آمریکایی و اروپایی تبار با سطح درآمد کم و بیش از 130000 چینی بود.
اطلاعات مربوط به مصرف آجیل در ابتدای مطالعه به وسیله پرسشنامه به دست آمد. به طور کلی، بیش از 14000 مورد مرگ در طی انجام 3 مطالعه کوهورت به وقوع پیوست.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که مصرف بادام زمینی با کاهش میزان مرگ و میر کلی و به خصوص مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی- عروقی در همه گروه های نژادی و در مردان و زنان مرتبط بود. در افرادی که بیشترین مقدار بادام زمینی را استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار را مصرف می کردند میزان مرگ و میر کلی 21-17 درصد و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی- عروقی 38-23 درصد کمتر بود. بادام زمینی نسبت به آجیل های درختی ارزان تر بوده و برای تمام نژادها با هر نوع وضعیت اقتصادی- اجتماعی در دسترس است.
نکته عملی: به منظور حفظ سلامت قلب و عروق می توان طبق توصیه انجمن قلب آمریکا عمل نمود که مصرف 4 سروینگ آجیل بدون نمک در هفته را توصیه می کند. یک سروینگ آجیل شامل یک مشت کوچک آجیل، 5/1 اونس آجیل یا 2 قاشق غذاخوری کره آن می باشد. بااین حال باید توجه داشت که آجیل علاوه براینکه غنی از مواد مغذی است اما حاوی کالری زیادی نیز می باشد. بنابراین مصرف بیش از حد آن می تواند سبب افزایش وزن شود.

منبع:


Hung N. Luu et al.” Prospective Evaluation of the Association of Nut/Peanut Consumption With Total and Cause-Specific Mortality”. JAMA Internal Medicine, 2015
 

تعداد بازدید: 2482

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha