تاثیر میزان چربی بدن بر سلامت سرخرگ ها در میانسالی
پزشک شما

تاثیر میزان چربی بدن بر سلامت سرخرگ ها در میانسالی

31 شهریور 1393

چاقی و افزایش چربی بدن به عنوان یکی از عوامل خطر مهم بیماری قلبی شناخته شده است. از سوی دیگر سخت شدن عروق از علائم اولیه ابتلای فرد به بیماری قلبی است. براساس نتایج یک مطالعه جدید مشخص شده است که وجود بیش از حد چربی در بدن سبب سخت شدن سرخرگ ها پس از میانسالی می شود. در افراد جوان رگ های خونی قادر به جبران اثرات ناشی از چاقی هستند اما بعد از میانسالی این سازگاری از دست می رود و سرخرگ ها به دنبال افزایش چربی بدن سخت تر می شوند و به طور بالقوه خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی- عروقی افزایش می یابد. بر این اساس به گفته محققان اثرات مضر چربی بدن ممکن است با تعداد کل سال هایی که فرد در دوران بزرگسالی اضافه وزن داشته، مرتبط باشد.
در این مطالعه محققان 200 داوطلب 72-18 ساله و بدون سابقه بیماری قلبی- عروقی را به منظور اندازه گیری سرعت جریان خون در آئورت به عنوان بزرگترین سرخرگ بدن مورد بررسی قرار دادند. سرعت حرکت خون در رگ های سخت نسبت به رگ های الاستیک سالم بیشتر است. بنابراین به کمک MRI می توان میزان سختی دیواره آئورت را بررسی کرد.
نتایج این بررسی نشان داد که در افراد جوان با چربی بدن بیشتر میزان سختی سرخرگ ها کمتر بود. با این حال، بعد از 50 سالگی افزایش چربی بدن با سرخرگ های سخت تر در زنان و مردان مرتبط بود. همچنین درصد چربی بدن که می تواند با عبور یک  جریان الکتریکی کوچک از بدن تخمین زده شود نسبت به نمایه توده بدن(BMI) که فقط بر اساس وزن و قد است ارتباط بیشتری با سختی سرخرگ ها داشت.
محققان معتقدند اثرات داشتن چربی زیاد با توجه به سن متفاوت است. به نظر می رسد افراد جوان قادر به انطباق با چربی اضافی بدن هستند اما  در میانسالی مواجهه طولانی با چاقی سبب آسیب دائمی به سرخرگ ها می گردد. این امر نشان می دهد که ممکن است اثرات مفید بالقوه کاهش وزن به سن شما و مدت زمانی که شما به اضافه وزن مبتلا بوده اید وابسته باشد.
محققان می گویند ما با اطمینان نمی دانیم که چگونه چربی بدن سبب سخت تر شدن سرخرگ ها  می شود اما می دانیم که محصولات متابولیکی خاص در خون به تدریج سبب آسیب فیبرهای الاستیک رگ های خونی می گردند. درک این فرآیند ممکن است به ما در پیشگیری از اثرات مضر چاقی کمک کند.
نکته عملی:  با توجه به نتایج این مطالعه افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن به منظور حفظ سلامت عروق خود در میانسالی باید به سرعت نسبت به کاهش وزن اقدام نمایند و از به تاخیر انداختن این امر بپرهیزند. 
منبع:
Hypertension.2013;61(6):1322-7
 

 

تعداد بازدید: 2218

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha