رژیم غذایی پرچرب و حاوی تنقلات بی ارزش به کلیه ها آسیب می رساند.
پزشک شما

رژیم غذایی پرچرب و حاوی تنقلات بی ارزش به کلیه ها آسیب می رساند.

9 مرداد 1395

دیات نوع 2 شایع ترین نوع دیابت است. به طوریکه 95-90 درصد انواع موارد دیابت را شامل می شود. این بیماری زمانی رخ می دهد که بدن قادر به تولید انسولین (هورمون مسئول تنظیم قند خون) نیست. در صورت عدم درمان، در طول زمان، افزایش قند خون ممکن است منجر به بروز بیماری کلیوی ناشی از دیابت شود. در بیماری کلیوی بدن قادر به دفع مواد زائد نیست.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مصرف زیاد تنقلات بی ارزش یا رژیم غذایی پرچرب می تواند منجر به بروز نتایجی همانند آنچه در بیماری دیابت دیده می شود، گردد.
برای رسیدن به این یافته، به گروهی از موش ها یک رژیم غذایی پرچرب (حاوی 60 درصد چربی) به مدت 5 هفته و به گروه دیگری از موش ها یک رژیم سرشار از تنقلات بی ارزش مانند شکلات به مدت 8 هفته داده شد. محققان تاثیر این دو رژیم را بر روی میزان قند خون و حمل و نقل گلوکز (قند) در کلیه ها بررسی کردند. سپس این تاثیرات با موش هایی که به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 مبتلا بودند، مقایسه شد.
نتایج نشان داد در موش های مبتلا به دیابت نوع 2 میزان انتقال دهنده های گلوکز (GLUT) و SGLT (مسئول بازجذب گلوکز) و پروتئین های تنظیم کننده آن ها بالا است. بازجذب گلوکز به فرآیندی اشاره دارد که طی آن کلیه ها گلوکز را فیلتر و به داخل جریان خون بازجذب می کنند. اگر گلوکز زیادی در خون وجود داشته باشد این فرآیند بی اثر است.
از سوی دیگر، محققان دریافتند که در موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب یا همراه با تنقلات بی ارزش تعداد گیرنده های GLUT و SGLT همانند موش های مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش یافته است. این یافته نشان می دهد که خطر آسیب کلیوی برای افراد دارای رژیم غذایی ناسالم می تواند همانند افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بالا باشد.

منبع :


ype II diabetes and related models of impaired glucose metabolism differentially regulate glucose transporters at the proximal tubule brush border membrane. Experimental Psychology, 2016
 

تعداد بازدید: 1861

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha