رژیم های شبه گرسنگی، روند پیری را به تأخیر می اندازد
پزشک شما

رژیم های شبه گرسنگی، روند پیری را به تأخیر می اندازد

17 اسفند 1394

در مطالعه اخیر، محققین نشان دادند که چرخه ای از 4 روز رژیم کم کالری که مشابه رژیم گرسنگی باشد سبب کاهش چربی های شکمی و افزایش تعداد سلول های بنیادی در عضوهایی از بدن از جمله مغز می شود که این امر موجب افزایش تولید سلول های عصبی و بهبود حافظه و یادگیری می شود.
چرخه های رژیم ماهیانه که هر باز 4 روز بطول می انجامد و از حدود میانسالی آغاز می شود در کاهش بروز سرطان، تقویت سیستم ایمنی، کاهش بیماری های التهابی، آهسته شدن تخریب تراکم استخوان و بهبود توانایی های ذهنی نقش دارد. البته کل کالری دریافتی در یک ماه ثابت مانده و منجر به محدودیت کلی رژیم نمی گردد.
در یک مطالعه آزمایشی در انسان ها، سه چرخه از رژیم مشابه به 19 نفر در ابتدای ماه به مدت 5 روز داده شد که به کاهش عوامل خطر و نشانه های پیری، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان منجر شد و هیچ عوارض جانبی مهمی در پی نداشت.
رعایت رژیم گرسنگی شدید برای افراد مشکل است و علاوه بر این می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. رژیم شبه گرسنگی کالری دریافتی افراد را به 54-34% کالری رژیم نرمال کاهش می دهد، اما نسبت پروتئین، کربوهیدرات، چربی و ریز مغذی ها یکسان باقی می ماند. این رژیم سبب کاهش هورمون IGF-1 می شود که برای رشد لازم است اما از طرف دیگر سبب تحریک پیری شده و با احتمال ابتلا به سرطان ارتباط دارد. رژیم شبه گرسنگی همچنین سبب افزایش هورمون IGFBP شده و عوامل خطر مرتبط با دیابت و بیماری های قلبی و عروقی از جمله قند خون بالا، چاقی شکمی و پروتئین واکنشگر-C را کاهش می دهد اما هیچ گونه اثر منفی بر توده عضلانی و استخوانی نمی گذارد.
گرسنگی کشیدن می تواند به از بین رفتن سلول های سرطانی کمک کند در حالیکه از سلول های ایمنی در برابر اثر سمی شیمی درمانی محافظت می کند.
رعایت رژیم شبه گرسنگی برای افراد عادی به صورت هر 6-3 ماه، بسته به دور کمر و وضعیت سلامتی آنان مناسب است.
نکته عملی: رژیم کم کالری 5 روز در ماه، می تواند به سلامت بدن کمک کند.
 

منبع:


Sebastian Brandhorst, et al. A Periodic Diet that Mimics Fasting Promotes Multi-System Regeneration, Enhanced Cognitive Performance, and Healthspan. Cell Metabolism, 2015
 

تعداد بازدید: 2073

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha