شیوع چاقی در میان کودکان 10 برابر شده است.
پزشک شما

شیوع چاقی در میان کودکان 10 برابر شده است.

7 فروردین 1397

گزارشات جدید نشان می‌دهد که در سراسر جهان شیوع چاقی طی 4 دهه گذشته در میان  کودکان و نوجوانان 10 برابر افزایش یافته است.
بیش از هزار محقق نمایه توده بدنی (BMI) حدود 130 میلیون نفر را در 200 کشور بررسی کردند. از این تعداد 5/31 میلیون نفر در محدوده سنی 5 تا 19 سال قرار داشتند و 4/97 میلیون نفر حداقل 20 سال سن داشتند. کم‌وزنی و چاقی افراد بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) مشخص شد.
نتایج نشان‌دهنده افزایش شیوع چاقی در دوران کودکی بود. در میان دختران در سال 1975 پنج میلیون نفر و در سال 2016 پنجاه میلیون نفر به چاقی مبتلا بودند. شیوع چاقی در میان پسران در سال های 1975 و 2016 به ترتیب 6 و 74 میلیون نفر بود. از لحاظ جغرافیایی بالاترین افزایش شیوع چاقی دوران کودکی در شرق آسیا و کشورهای انگلیسی زبان ثروتمند مانند ایالات متحده، استرالیا، کانادا، ایرلند، نیوزیلند و انگلستان مشاهده شد.
این روند افزایشی نگران‌کننده بوده و نشان‌دهنده اثر تبلیغات و سیاست‌گذاری‌های مربوط به مواد غذایی در جهان است. در بسیاری از نقاط جهان مواد غذایی سالم برای خانواده‌ها و جوامع فقیر بیش از حد گران است. بنابراین لازم است راهکارهایی برای افزایش دسترسی به مواد غذایی سالم در خانه و مدرسه، به خصوص برای خانواده‌های فقیر، اتخاذ گردد. در اغلب کشورهای ثروتمند از قوانین مالیاتی و صنعتی به منظور تغییر عادات غذایی افراد استفاده می‌شود. همچنین در برخی برنامه‌ها تلاش می‌شود تا مواد غذایی سالم مانند غلات کامل و میوه و سبزی تازه در دسترس خانواده‌های فقیر قرار گیرد.
تمامی کشورها باید استراتژی‌هایی را برای کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده، پرکالری و فقیر از نظر مواد مغذی بکار گیرند. همچنین مدت زمانی که کودکان بی‌تحرک هستند را از طریق افزایش شرکت آن‌ها در  برنامه‌های ورزشی و تفریحی افزایش دهند.
منبع:

The Lancet 2017; Volume 390: Page 2627-2642.
 

تعداد بازدید: 1353

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha