طول عمر بیشتر با مصرف ماهی
پزشک شما

طول عمر بیشتر با مصرف ماهی

12 اسفند 1392

همانطور که می دانیم میزان کافی اسید های چرب امگا 3 در بدن برای سلامت قلب و عروق از اهمیت بسیاری برخوردار است و این امر می تواند سالهای باقی مانده از عمر را افزایش دهد. در پژوهش های اخیر مشخص شد خوردن ماهی که حاوی میزان کافی پروتئین و اسیدهای چرب است، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهد. چنانچه در سال 2009،  مطالعه ای در مجله قلب اروپا منتشر شد و نشان داد افرادیکه فقط یک بار در هفته ماهی مصرف می کردند خطر ابتلا به نارسایی قلبی و حمله قلبی در آنها کاهش یافته است. همچنین گزارش شده است که مصرف ماهی به طور منظم به کاهش خطر دیابت نیز در ارتباط بوده است. 
بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله پزشکی Annals of Internal Medicine به چاپ رسید، مشخص شد چنانچه خوردن ماهی را که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است به طور منظم در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید، در واقع می توانید چندین سال به زندگی خود اضافه کنید.
نتایج این مطالعه نشان داد که بزرگسالان مسنی که میزان اسیدهای چرب امگا 3 که عمدتاً در غذاهای دریایی و ماهی های چرب یافت می شود در سطح خون آنها بیشتر دیده شده است، درصد احتمال خطر مرگ آنها در کل حدود 27 درصد کاهش داشته است و خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی نیز در این افراد 35 درصد کمتر بوده است. همچنین در این مطالعه دیده شد، افراد مسن تری که اسیدهای چرب موجود در سطح خون آنها بالاتر بوده است،  به طور متوسط طول عمرشان 2 سال نسبت به افرادیکه اسیدهای چرب کمتری مصرف کرده بودند، بیشتر بوده است.
در این پژوهش 2700 فرد  بزرگسال با محدوده سنی 65 سال و یا مسن تر بمدت 16 سال در ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفتند . در ابتدای مطالعه ، همه افراد سالم بودند و تحت معاینات فیزیکی و آزمایشات تشخیصی قرار گرفتند  و شیوه زندگی، وضعیت سلامت و تاریخچه پزشکی آنها مورد مطالعه قرار گرفت.
در طول مدت مطالعه محققان به بررسی نسبت کل اسیدهای چرب امگا 3 ، از جمله سه اسید چرب خاص در نمونه خون داوطلبان پرداختند و پس از ارزیابی عوامل جمعیتی، رژیم غذایی و شیوه زندگی این افراد متوجه شدند که این سه اسید چرب به تنهایی و یا در کنار یکدیگر، با کاهش قابل توجهی در احتمال خطر مرگ و میر مرتبط هستند.
در پایان مطالعات دیده شد افرادیکه بیشترین سطح از هر سه نوع اسیدهای چرب را در خونشان داشتند درصد احتمال خطر مرگ و میر در آنها 27٪ پایین تر بوده است و در نهایت به افزایش طول عمر این اشخاص می انجامد.
نکته عملی:  از اینرو دانشمندان مصرف تقریباً دو وعده ماهی در هفته را به تمامی افراد خصوصاً افراد میانسال توصیه می کنند. همچنین لازم به یادآوریست که اجتناب از مصرف ماهی هایی با سطوح بالای جیوه نیز شایان اهمیت است.
 
منبع: Ann Intern Med.2 April 2013, Vol 158, No. 7 
 
تعداد بازدید: 2796

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha