فعالیت مغز در زنان با چاقی شدید متفاوت است.
پزشک شما

فعالیت مغز در زنان با چاقی شدید متفاوت است.

21 مهر 1395

به تازگی محققان دریافته اند که مراکز پاداش در مغز زنانی که بسیار چاق هستند حتی بعد از غذا خوردن و در حالتی که این افراد گرسنه نیستند نیز به نشانه های مربوط به غذا پاسخ می دهند. در این مطالعه تمایلات و فعالیت مغز در 15 زن با چاقی شدید (نمایه توده بدنی یا BMI بالاتر از 35) و 15 زن لاغر (با BMI کمتر از 25) مقایسه شد.
قبل از آزمایش شرکت کنندگان به مدت 9 ساعت از خوردن خودداری کرده بودند. از آن ها خواسته شد تا میزان گرسنگی و سیری خود را رتبه بندی کنند. سپس در حال مشاهده تصاویر مواد غذایی از آن ها یک اسکن مغزی گرفته شد. مجدداً از آن ها خواسته شد تا سطح گرسنگی خود را مشخص کنند. شرکت کنندگان یک وعده غذایی شامل مرغ یا گوشت بدون چربی، سیب زمینی یا برنج، لوبیاسبز، کنسرو هلو و چای سرد یا آب مصرف کردند. مجدداً در حال مشاهده تصاویر مواد غذایی اسکن مغزی از آن ها گرفته شد و میزان گرسنگی یا سیری از آن ها پرسیده شد.
تصاویر MRI که قبل و بعد از یک وعده غذایی از شرکت کنندگان گرفته شده بود نشان داد در هر دو گروه در هنگام گرسنگی فعالیت مغزی به طور معنی دار افزایش یافت. بعد از خوردن غذا، فعالیت مغز در افراد لاغر کاهش یافت اما در افراد لاغر این کاهش مشاهده نشد. به طوریکه حتی بعد از غذا خوردن و گزارش سیر شدن زنان با چافی شدید مشابه زمانی که گرسنه بودند به عکس های مربوط به مواد غذایی واکنش نشان می دادند.
منبع:


Brain imaging demonstrates a reduced neural impact of eating in obesity. Obesity, 2016
 

تعداد بازدید: 1781
کلمات کلیدی: مغز سیری گرسنگی چاقی شدید 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha