قهوه خطر سرطان کبد را کاهش میدهد
پزشک شما

قهوه خطر سرطان کبد را کاهش میدهد

19 آذر 1392

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، نوشیدن قهوه خطر بروز سرطان کبد را در افراد کاهش میدهد.
پژوهشگران ایتالیایی  به بررسی یافته های 16 مطالعه منتشر شده طی سال های 1996 تا 2012 پرداختند، این مطالعه شامل 3200 بیمار بود.
به گفته این پژوهشگران نوشیدن قهوه خطر بروز سرطان هپاتوسلولار که شایع ترین شکل سرطان کبد میباشد را تا 40% کاهش میدهد. هم چنین برخی یافته ها پیشنهاد می کنند که نوشیدن سه فنجان قهوه در روز خطر بروز سرطان کبد را به نصف میرساند.
دکتر Carlo La Vecchia سرپرست این پژوهش از دانشگاه میلان  در ایتالیا در این باره گفته است؛ یافته های ما ادعاهای قبلی در مورد اینکه قهوه یک نوشیدنی مفید برای سلامتی است را تایید می کند. تاثیرات مطلوب قهوه بر سرطان کبد ممکن است از طریق خاصیت ضد دیابت که عامل خطری برای بسیاری بیماری ها است یا  از طریق تاثیرات آن بر سیروز و آنزیم های کبدی اعمال شود.
 سرطان کبد ، ششمین سرطان شایع در جهان و سومین علت مرگ ناشی از  سرطان می باشد. عفونت با ویروس های هپاتیت B و C از علل اصلی ابتلا به سرطان کبد محسوب می شوند و سایر مواردی که خطر ابتلا به سرطان کبد را بالا می برند شامل  مصرف الکل ، استعمال سیگار ، چاقی و دیابت هستند.

منبع:

Carlo La Vecchia, et al “Coffee Reduces Risk for Hepatocellular Carcinoma: An Updated Meta-analysis” Clinical Gastroenterology and Hepatology Vol. 11, Issue 11, Pages 1413-1421.e1.

تعداد بازدید: 2941
کلمات کلیدی: قهوه سرطان کبد هپاتوسلولار 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha